söndag 27 november 2011

Denna vecka minst 1612 läsare

Eftersom jag är ganska trött och sliten ikväll så blir det en tidig kväll ikväll.
Därför redovisar jag denna veckas läsarstatistik hitills.

I skrivande stund ligger den på 1612 läsare, den kommer alltså att stiga ytterligare fram tills c:a kl. 01.00 i natt då läsarstatistiken nollställs igen.

Men nu undrar ni kanske varför jag sedan 4 veckor tillbaka har redovisat läsarstatistik för bloggen varje söndag? Jag har ju inte gjort det förut.

Orsaken till det är följande: Jag såg vid ett tillfälle att Fenixmona, som driver den blogg som finns på http://fenixmonasliv.blogspot.com/ , har en läsarstatistik som alla som besöker hennes blogg kan se dygn för dygn.
Det är alltså hon som har inspirerat mig när det gäller detta.

Både hon och jag har ju statistik på våra bloggar som bara vi själva kan se, för så är det för alla som har en blogg på blogspot.com.

Detta gäller inte bara läsarstatistik, utan också statistik på hur många läsare man har i olika länder, vilka operativsystem och vilka webbläsare som används, samt hur många av dessa som har si och så många läsare i procentenheter.

Men eftersom jag inte vill registrera min blogg i mitt riktiga namn, vilket även brukar resultera i att man då får ett antal antidemokratiska, åsiktsförintande och yttrandefrihetsförgörande regler med på köpet (i alla fall på de sidor som jag har kollat på) om man gör det, så har jag valt att redovisa läsarstatistiken skriftligen för allmänheten istället.

Jag tycker nämligen att det är viktigt med demokrati och att man därför ska få yttra sig hur man vill.

För min del går dock gränsen vid personangrepp, påhopp, hån, smutskastning, hot osv.

Detta är orsakerna till att jag har infört kommentarsgranskning på min blogg, jag har helt enkelt tröttnat på sådan skit.
För kommentarer som innehåller sådant släpps inte igenom, däremot raderades de.

Men detta har jag också nämnt tidigare.

I morgon är jag tillbaka med nya friska tag, i form av nya sakliga och slagkraftiga inlägg.

Tills dess: Ha en god natt på er, och sov gott.

4 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan! Ja, det är lite intressant att kunna se antal besökare och även var de kommer ifrån! Vad många inte tänker på är att även IP-adresserna kan ses, så det går ju att få fram var de anonyma kommentarena skickats från...Kramiz

Ma sa...

Ah, det därför Du börjat redovisa den statistiken. Men det är kul att se hur mång som läser Din blogg. Jag tror inte att det finns någon sådan funktion på Blogg.se där jag har min blogg...

Karpstryparn sa...

Svar till Ma: Japp, det är därför.

Ja, det är kul att man har läsare, tills för 2 månader sedan innan jag började redovisa den statistiken så låg den på ännu mer, nämligen runt 3000 läsare per vecka.
Visst, det var inte så hela tiden, men ofta så var det det.

Nej, vad jag vet så finns det ingen sådan funktion där. Jag har själv haft en blogg på blogg.se.

Karpstryparn sa...

Svar till Fenixmona: Absolut, sånt är intressant.

Angående IP-adresser: Precis.
Ja, sådant är bra att kunna se om man får kommentarer som är olagliga, t ex sådana som det står hot i.
Kramiz