tisdag 8 november 2011

Fel brutalitet på fel ställen av "rätt" personer

Går ni på krogen ibland? Det gör i alla fall jag, och då händer det att man får se på misshandel.

Men nu syftar jag inte på misshandel mellan två kroggäster, ånej, jag syftar på misshandel mellan en krogvakt och en kroggäst.

För sådant är vanligare än man tror, även om det förstnämnda fortfarande är det vanligaste.

Men om den här utvecklingen fortsätter så kommer krogvakterna att gå om gästerna på den punkten.

Visst, jag säger inte att alla krogvakter är skitstövlar och råskinn. För självklart finns det bra och trevliga vakter också, sådana har jag stött på flera gånger.

Men det finns för många avskum inom den branschen för att det ska vara bra för den. Många gånger upplever kroggäster att det finns större risk för att bli misshandlade av vakter, än av gäster.

Kollar aldrig de krogägare som anställer vakter upp vad det är för personer som de anställer? Nej, det verkar inte så.

Anledningen till att jag tar upp detta är en artikel från igår, ni hittar den på http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rattegang-mot-krogvakter-inleds-i-goteborg_6615638.svd .

Om detta fall finns det även på följande länkar:

http://playrapport.se/video/2593876

och

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4787727 .

Är det inte självklart att vakter ska upprätthålla ordning, istället för precis tvärtom? Detta gäller ju inte enbart krogvakter heller.

Eller tycker vissa vakter så här?:

"Det viktiga är att vi upprätthåller ordningen med precis vilka olagliga medel som helst, om sedan någon dör så, ja, det är inte vårt problem, vi har bara gjort vad vi ska."

Oerhört intressant resonnemang i så fall.

Jag har själv erfarenhet av krogvakter som minst sagt inte borde få jobba som sådana, jag vet också att jag är långt ifrån ensam om detta.

För sådana finns det ju lite här och var.

Man minns ju t ex när SD-riksdagsledamoten Erik Almqvist tidigare i år blev misshandlad utav en uttalad SD-hatare till dörrvakt (som är muslimsk invandrare från Armenien), misshandeln var helt oprovocerad.

Enligt PK-media, t ex Aftonbladet och Metro, så var det Erik Almqvist som var bråkstake, men att han var det stämde inte.
Han blev ju friad, dessutom hade han två Säpo-män med sig som vittnade om vad som hade hänt.

Däremot var det den SD-hatande dörrvakten som startade misshandeln, han sade bl a följande:

"-Jag hatar SD.are, ni ska dö hela bunten!"
Dessutom vägrade han släppa in Almqvist, enbart på grund utav att den sistnämnde är sverigedemokrat.

Enligt PK-media så är han alltså en bra vakt när han mordhotar människor, och gör skillnad på människor och människor.

Måhända vill denna media ha ett tredje världskrig också? Det är ju redan på väg förresten, på grund av alla hatande muslimer.

Och när vi ändå är inne på muslimer som hatar så hjärnorna glöder: http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-var-oforberedd-pa-det-hat-som-skulle-mota-mig .

På Avpixlat hittar vi en icke-förvrängd artikel om det hela: http://avpixlat.info/2011/11/08/rabbin-oforberedd-pa-judehatet-i-malmo/ .

Visst, jag gillar inte judar heller, men jag är inte muslim för det.

Jag är alltså inte nazist, till skillnad mot vad de allra flesta muslimer är.

Men visst, det finns säkert muslimer som inte är nazister någonstans. Men vart finns då dessa muslimer?
Ja, inte på denna jord i alla fall.

När det gäller brutala krogvakter så är det ofta frågan om personer som är för brutala för att kunna bli poliser, de blir körda i polisutbildningen när deras "egenskaper" kommer fram.

Sedan finns det krogvakter som missbrukar "testosteronstinna" preparat också, alltså så att dessa vakter blir ännu mer testosteronstinna.

Men detta kan vi lämna där hän, att det finns krogvakter som tar t ex anabola steroider är ju så pass känt ändå.

Slutligen ska jag nämna ett exempel på icke-lämpliga krogvakter, nämligen följande:

På en viss krog fanns det ett särskilt rum där krogvakter tog in gäster som de av olika anledningar störde sig på, oftast var det inte frågan om gäster som var varken för fulla eller på annat sätt stökiga.

Inne i detta rum misshandlades gäster grovt på löpande band, för att därefter bli utslängda bakvägen.

Detta hände dock bara när det var mycket folk på denna krog.

Anledningen till att jag skriver ordet "fanns" är att jag inte är säker på om det sker fortfarande.

Men det skulle inte förvåna mig om det gör det, stället är både välkänt och omtyckt.

Sådant här sker på andra krogar/inneställen också.

4 kommentarer:

Ninja sa...

Jag går väldigt sällan på krogen föredrar god mat och ett gott vin om jag ska gå ut....
Kypare och hovmästare brukar vara trevliga som tur är :)

Fenixmonas sa...

Jadå, det förekommer...en mycket populär krog och restaurang från mina hemtrakter, där tog vakten med de mindre populära gästerna en trappa ner...för misshandel, sen åkte gästen ut genom källardörren och fick klara sig bäst han kunde...Kramiz!

Karpstryparn sa...

Svar till Ninja: Jag går inte så ofta på krogen längre jag heller, men någon gång ibland kan det vara kul.
Sist jag var där var i lördags förresten.

Karpstryparn sa...

Svar till Fenixmona: Fy fasen. Då är det likadant som det är på den krog som jag syftar på i inlägget då.
Den krogen ligger i mina hemtrakter, liksom den du nämner.
Kramiz