onsdag 25 augusti 2010

Pundare inom Centerpartiet?

I går så stod det här och var i media artiklar om att den centerpartistiske riksdagsmannen Fredrick Federley (ni vet han som är homosexuell) under 2008 "tvingades" ta drogtest, på grund utav att partiledaren Maud Olofsson hade hört rykten om att han tog droger och därför ville veta om han ägnade sig åt sådant.

Nu skriver herr Federley om detta i sin nyutgivna bok "Jag", där han öser en massa dynga över partiets ledning på grund utav detta.

Läs mer om det hela på bl a http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7668383.ab , http://www.nyhetskanalen.se/1.1756173/2010/08/24/federley_tvingades_till_drogtest_av_c , http://hd.se/inrikes/2010/08/24/federley-tvingades-ta-drogtest/ och http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5553533 .

Men ärligt talat, vad är problemet?
Maud Olofsson gjorde ju helt rätt, går det rykten om en framträdande medlem i partiet som är sådana så att dessa kan skada partiet (eller tycker du, Federley, att det ska krylla av övernarkomaniserade pundare i alla partier?) så måste det ju utredas om ryktena är sanna eller inte.

Enda sättet att göra det på i det här fallet var att den som det gällde genomgick ett drogtest.

För vad skulle Maud ha gjort annars då?

Skulle hon ha frågat Fredrick om det hela över en middag på Stadshotellet kanske?

"-Hörru du, Fredrick, nu när vi ändå är här och har det lite trevligt så här fram på morgonkröken så undrar jag bara lite lätt: Tar du droger??"

Eller skulle hon ha ringt upp honom istället?

"-Jo, Fredrick, ett gäng "fåglar" har den senaste tiden kvittrat i båda mina öron ganska rejält om att du tar droger. Nu undrar jag bara följande: Gör du det, eller??"

Om Fredrick Federley höll på med sådant så hade han knappast sagt det.

Maud Olofsson gjorde bara vad som är varje partiledares skyldighet, man kan inte ha pundare inom partiet oavsett vilket det än är.

All heder åt henne alltså, på den punkten är hon ett föredöme för alla partiledare.

Och angående Federleys upprördhet så ger jag mig tusan på att desa rykten inte var bullshit.
För om det där snacket om att han tog droger bara var skitprat, ja, då hade han knappast blivit upprörd.

Jag tror helt enkelt att han tog droger.

Vad tror ni själva?

2 kommentarer:

charlotte sa...

nu publiucerar jag den. inte hunnit än. sorry

Karpstryparn sa...

Svar till charlotte: Det är lugnt, jag blev bara lite fundersam eftersom det var så många andra kommentarer som hade publicerats efter min.