torsdag 4 mars 2010

Tigerräkan - en djuphavsart?

I ett annat inlägg som skrevs förra veckan så skrev jag bl a att tigerräkan är en djuphavsart, jag har nu kollat runt en del på internet men har inte hittat några belägg/fakta på att den är det.

Däremot har jag hittat andra fakta om tigerräkan, bl a på http://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/fiskochskaldjur/arter/allaarter/tigerrakapenaeusmonodon.4.1490463310f1930632e80007315.html , där står det bl a hur stor denna räka är som fullväxt.

Den blir nämligen hela 33 cm, och är därmed den största räkart som finns.

Men på grund utav dess storlek så borde den vara en djuphavsart.

Som bevis på att det finns stora räkarter i djuphavet har jag en räkart som på latin heter Notostomus spec, enligt IPC:s stora djurlexikon (band 1) blir den hela 20 cm och finns i Stilla havet.

Under sitt liv är den knallröd, ja till och med mer knallröd än den mest genomkokta kräfta.

Det ni!

Om det gick så hade jag lagt ut en bild på denna bamse, men tyvärr har jag inte hittat någon, ja, utom i IPC:s stora djurlexikon då.

Men den boken har jag hemma, och därför blir det svårt att lägga ut en bild på denna jätteräka i bloggen.

Ni får helt enkelt nöja er med de fakta som jag har redovisat här, men jag tippar på att denna art kan vara släkt med tigerräkan med tanke på dess storlek och var den lever någonstans, både i vilket hav och på vilket djup.

För jag tror ändå att tigerräkan är en djuphavsart, med tanke på dess storlek.

Eller vad tror Ni?

4 kommentarer:

chrlotte sa...

nja jag vet inte. känner mig inte så insatt

Emma-Lou sa...

Jag gillar skaldjur dock, men som tidigare skrivet, så är de närmaste allergiker så det är inte alltför ofta jag äter sådant.

annsan_s sa...

Hejsan på dejsan!
Hade du inte datakrångel tidigare oxå om jag minns rätt! Hoppas det är fixat nu då! Bra inlägg du skrev ! Ha en fin kväll Kram på dig.

Karpstryparn sa...

Svar till charlotte: Aaah, okej.

Svar till Emma-Lou: Okej.

Svar till annsan_s: Jopp, det hade jag, min dator sjunger på sista versen. Så det blir till köpa en ny så småningom.
SAngående inlägget: Tackar. *Kram*