tisdag 21 juli 2009

Rätt eller fel med homosexuella giftemål?

Vad tycker ni om att homosexuella, både manliga och kvinnliga sådana, sedan den 1:a maj i år har rätt att gifta sig?

Själv tycker jag att det är fel, eftersom äktenskapet alltid har varit avsett för man och kvinna.

Och det är det fortfarande, för även om både manliga och kvinnliga homosexuella nu får gifta sig så går det knappast att ändra på människors inställning till detta.

De flesta människor anser inte att detta är riktiga äktenskap, och det kan inga lagar ändra på.

Missförstå mig rätt nu, homosexuella får vara homosexuella hur mycket de vill, men i och med att de är det så har de också avsagt sig giftemålsrättigheten, och även rättigheten att få skaffa barn. Men det har med deras sexualitet att göra, inte att de är människor.

Det var fel redan när partnerskapet för dem kom, men nu är det ännu mer fel.

Men som tur är så är det upp till varje präst om han eller hon vill viga dessa människor, det säger lagen.
Ingen kan tvinga någon präst att viga ett homosexuellt par om han eller hon inte vill, för om präster skulle vara tvingade till det så skulle ordet tvångsäktenskap få en helt ny innebörd, eller rättare sagt tvångsvigning.

Dessutom är homosexualitet inte förenligt med naturen.

Nu kanske någon säger: -Ja, men homosexualitet finns ju i enstaka fall hos olika djurarter, t ex hos grisar och pingviner.

Jo, det är ju sant, den som säger någonting annat pratar i nattmössan.
Men snedsprång förekommer ibland, och det gäller även i sådana här fall.

Homosexuella har även rätt att skaffa barn, det tycker jag också är fel. Man måste tänka på barnens bästa.

Jag menar dock inte att dessa människor skulle vara dåliga föräldrar, men deras barn får en konstig bild av förhållandet man-och-kvinna.

Man kan ju tänka sig hur det skulle låta om något barn skulle presentera sina föräldrar.

"Det här är min mamma Karl-Erik och det här är min pappa Sven-Uno".

Och om det är ett lesbiskt par så kan det låta så här: "Det här är min pappa Greta, och här är min mamma Lena".

Ja, snacka om att barnen får en felaktig bild av kärnfamiljen.

Men inte bara det. Det barn som växer upp i en homosexuell familj kan bli dödat, med tanke på allt homohat som finns.

Men som jag har sagt, eller rättare sagt skrivit, tidigare så är det inte frågan om att homosexuella skulle vara dåliga föräldrar, eller att de inte älskar varandra lika mycket som ett heterosexuellt par gör.

Nej, det är bara det att det är fel, av vilka orsaker har jag nämnt tidigare i inlägget.

På tal om homosexuella giftemål så stod förresten ikväll följande artikel på TV4:s text-tv:

Fler lesbiska än bögar gifter sig

Fler kvinnliga par än manliga har valt att gifta sig, sedan homosexuella par fick rätt att ingå äktenskap den 1:a maj. 37 kvinnliga par har vigts jämfört med 11 manliga, visar statistik från SCB.
När parterskapslagen infördes 1995 var trenden den motsatta - tre gånger så många män som kvinnor ingick då partnerskap.

Antalet barn i partnerskapsfamiljer har tiodubblats under de senaste tio åren.

Ja, allt det här är ju helgalet.

Förresten så stod det i artikelrubriken på TV4:s text-tv ordet bögar.

Detta innebär att TV4 i och med detta har gjort sig skyldiga till kräkning, och sådant är enligt svensk lag förbjudet.

Jag är förvånad över att det inte stod ordet flator istället för lesbiska också, för kan det stå det ena kan det ju också stå det andra.

Visst hade det blivit en "fin" artikel då, eller hur? "Fler flator än bögar gifter sig".

Heja TV4!

4 kommentarer:

charlotte sa...

giftermål ger jag blanka fan i.. det betydder ju inget speciellt idag iaf för de allra flesta. däremot så är jag lite mer tveksam till barnfrågan.. men jag antar att allt bottnar i våra egna förutfattade meningar óm hur de barnen skulle ha det. om det blir vanligare så är det inget uppsseendeväckande till sist...

Karpstryparn sa...

Svar till charlotte: Okej.

Anonym sa...

Vad fan spelar det för roll om bögar och lebbor gifter sig? De har väl lika stor rätt som alla andra att älska varandra och ingå äktenskap om de känner för det! Man kan tycka att homosexualitet är äckligt och man kan vara oförstående över hur det kommer sig att någon tänder på någon med samma kön men man får fan aldrig glömma att de är människor också och ska behandlas som det och de ska ha samma rättigheter precis som alla andra! Låt dem gifta sig och låt dem vara ifred, om ni inte gillar dem så titta inte ens på dem! Om de vill skaffa barn så är det helt och hållet upp till dem också och så länge det inte påverkar barnen negativt så ska det vara okej!

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Ganska fascinerande det här, jag håller inte med dig på en enda punkt. Mår du bra av att störa dig, eller vad är det frågan om? Om du nu stör dig så himla mycket på det som jag skriver om, varför bryr du dig då ens om att läsa min blogg? Håll dig borta istället om du inte står ut med att det finns människor som inte tycker likadant som du, och du ska se att du mår mycket bättre.

Dessutom är du feg som kommenterar anonymt. Du behöver inte skriva ditt namn, men lämna åtminstone en signatur. För då vet jag vem jag diskuterar med.