fredag 17 juli 2009

1:a pris i idioti till Ystads kulturchef

För ett tag sedan så gjorde i Ystad, alltså den ort där filmerna om den kände filmpolisen Kurt Wallander utspelas, ett gäng trångsynta "mentalpatienter" en flagga som skulle föreslås bli den nya svenska flaggan.

Resultatet av detta blev att folk blev urförbannade.

Nu kommer en ny idiot, eller rättare sagt en trångsynt och förvrängd mångkulturextremist med hat emot den svenska kulturen, med ett nytt krav/förslag:

charlotta Charlotta Blom Rudolv, kulturchef i Ystads kommun, har skrivit ett brev till kulturministern och bett om en ny nationalsång.

Vad är det för fel på “Du gamla, du fria”?

– Många svenskar, såväl gamla som nya, kan inte identifiera sig med “Du gamla, du fria”. Den är för gammalmodig och jag tolkar den som att den antyder att det var bättre förr, när Sverige var en ockupationsmakt. En bra nationalsång ska väcka stolthet, bidra till att skapa samhörighet och gemensam identitet.

Vad ska den nya sången handla om?

– Den ska handla om vad som är bra med Sverige, om vad som gör att man trivs och vill bo här. Till exempel att vi är fria, jag höll på att säga snälla, men vi har en bra människosyn, de flesta av oss i alla fall. Och så är det fint här.

3 kommentarer:

charlotte sa...

jag förstår vad du menar.. jag kopierade min kommentar så kan du läsa. har mångårig vana att få folk som vill slåss att tänka på annat.. men det skulle ju inte vara kul direkt om det händer..

Charlotte svarade 17 juli 2009 klockan 11:42:
Det var jag som hittade den bilden.. Visst var den rolig! Jag vet att jag kan vara lite kaxig ibland men eftersom jag eg inte menar ngt illa så klarar jag mig alltid...

gråvarg sa...

*lol*
Absolut, vi har en vinnare i alla kategorier där.
Flaggan, var den kapitulations-vit eller regnbågsfärgad?

Karpstryparn sa...

Svar till gråvarg: Ja, absolut. Flaggan? Det är mer än jag vet, den var inte blå och gul i alla fall.

Svar till charlotte: OKej, då förstår jag. Bra det.