måndag 6 juli 2009

Hbt-skandalen

Hur står det till i ett land där man är på väg att starta äldreboende för människor med icke-heterosexuell läggning?

Ja, den frågan ställer i alla fall jag mig efter att ikväll ha läst en artikel på SVT text-tv om detta.

Så här löd artikeln:

Sverige kan få homoäldreboende

Sverige kan bli först i Europa med äldreboende för homo-, bi- eller transexuella personer.
Intresset för boendet Regnbågen i Stockholm undersöks just nu i en studie.

-En man ska kunna säga "det här är min pojkvän sedan 40 år tillbaka", säger Christer Fällman, projektledare för det planerade äldreboendet.

På flera platser i landet finns liknande initiativ.

I Malmö skapades i fjol en seniorgrupp inom RFSL-Malmö med framtida planer på ett hbt-äldreboende.

Ja, vad ska man säga om det här? Jo, naturligtvis att det hela är fullständigt helgalet bortom allt sunt och förnuft.

Visst, det här är ju ett sätt att försöka motverka diskriminering, problemet är bara att det kommer att öka vanliga människors förakt osv mot personer med icke-heterosexuell läggning.

Dessutom är det frågan om segregation, vilket innebär att de som håller i dessa projekt biter sig rejält där bak. För oavsett om de tänker på det eller inte så blir det resultatet av dessa "projekt".

Men visst, om det ska skapas äldreboende för den här sortens människor så ska det väl skapas äldreboende för alla sorters människor med icke-heterosexuell läggning då.

När får "djursexarna" sina äldreboenden?

När får pedofilerna sina äldreboenden?

När får "toasexarna" sina äldreboenden?

När får "bajssexarna" sina äldreboenden?

Ja, helt plöstligt så finns det ju mängder med människor som behöver egna äldreboenden.

Om det nu är någon trångsynt idiot som efter att läst detta tror att jag drar dessa läggningar över samma kam som hbt-personer så har han eller hon, eller "det", fullständigt fel.

Nej, jag menar bara att om en sort ska ha det så ska helt plöstligt alla ha det. För det är ju en konstig värld som vi lever i.

Och vad är det för fel med helt vanliga äldreboenden? Eller passar de inte? Man kan ju nästan tro att de som håller i projekten inte gillar människor med heterosexuell läggning.

Men vem vet? Det kanske många utav dem inte gör heller.

Snacka om att ha ett stort förakt för äldrevården i största allmänhet!

Och angående speciella äldreboenden så vill väl hatbrottslingar, t ex svenskfientliga invandrare, snart ha sina egna äldreboenden också då.

Men det är ju en annan historia.

Eller är det verkligen det?

För det här med segregerande äldreboenden kan ju i ärlighetens namn faktiskt gå hur långt som helst, vad den saken anbelangar.

10 kommentarer:

tess sa...

Alltså jag vet oxå hur det gick till... att han köpte sig fri MEN vi var inte där VI vet ändå inte... men visst jag menar ju inte heller att jag anser att han var oskyldig. Men att de hyllar en pedofil är ändå att ta i för det gör de inte... de hyllar the king of pop... å den karriär han haft kan man ändå inte ta ifrån honom...

Så det är ju DET man hyllar inte att han va en pedofil eller inte... men sedan ska vi inte glömma att mycket händer i fina världen som kanske inte alls stämmer... men de va bara min tanke... //Tess

tess sa...

Jag håller helt och hållet med. Skapar vi inte mer fördommar om homosexuella ska ha ett eget boende? Jag har slagits för allas rätt jämt och gillar inte bögfobier men vad skapar något sånt? Å som du säger snart kan vi inte blanda ihop några på våra boenden... hur skulle de se ut??? Nazistboende och ett för invandrare nej jag håller med. Jag jobbar själv på ett äldreboende och det är nog bara bra om vi har alla sorters människor här så de med sk förakt och så kan inse att de faktiskt är människor dom oxå. Att vi har avvikande läggningar kan vi inte hjälpa. Vad vi sedan gör med dom är en annan sak... //Tess

Ellie sa...

Tack så mycket :)
Kanske lite dålig kvalitet, men de är ju inte allt för lätt att ta kort på en unge som aldrig står stilla ^^

Hoppas du får en bra dag! :)

Karpstryparn sa...

Svar till tess om Michael Jackson: Ja, en tanke är ju alltid en tanke.

Svar till tess om det här med äldreboenden för homosexuella: Jag håller med dig fullständigt, det finns ingenting bra med detta.

Karpstryparn sa...

Svar till Ellie: Tackar, detsamma.

tess sa...

Ja man blir så irreterad men ajg sitter sällan å gnäller utan ringer tillbaka å jaaa då får de förklara sig. Jag är alltid trevlig... //Tess

Ellie sa...

Oj, håller med dig helt och hållet om de här inlägget.

Jag har inget emot homosexuella, om man kollar på mina närmaste vänner så är ju typ hälften av dom gay, men kom igen, varför ska dom särbehandlas för.

Vore ju som att göra ett hem för bara mörkhyade liksom..
Jag tycker dom går för långt med vissa saker!

Karpstryparn sa...

Svar till Ellie: Ja, det finns ingenting som är bra med äldreboenden för hbt-personer, för om sådana personer ska ha särskilda äldreboenden så ska helt plöstligt alla ha det, t ex de som jag har nämnt i inlägget.

Anonym sa...

Jag sitter just nu på ett äldreboende för gamla fanjunkare.
Det är beläget i en bunker 10 mil nordväst om Gävle.
Vi äter gamla chockladkakor och värmer upp ärtsoppa på burk.
En kille som har en gammal
Draken flyger 2 ggr i veckan
över oss och släpper ett par riktiga bomber.
Vi har jättekul.
Nu hörde jag att det skall öppna ett nytt äldreboende här intill.
Det är för 75+ som bygger Lego.
Givetvis i kommunal regi.
Gemensamt för oss är att vi
vill bli accepterade i samhället.
Men samtidigt vill vi helst
bara umgås med våra egna.
I ensamhet.

Karpstryparn sa...

Svar till FVHC: Okej, där ser man.