lördag 25 juli 2009

Lycka till med att kräva ersättning för någonting som man är

Vad tycker ni om ordet neger? Är det kränkande emot negrer?

Själv tycker jag inte det.
För vad ska man annars kalla en sådan människa för? Viting, eller?

Viting är ju i allra högsta grad kränkande emot någon som är svart, det är ju lika galet som att kalla en vit människa för neger.

Anledningen till att jag tar upp det här är en artikel som idag stod på SVT text-tv.
Så här löd artikeln:

Vill ha ersättning för "neger"

En man i Landskrona, som av Skånepolisen i ett PM betecknats som "neger", begär ersättning från staten, uppger nyhetsbyrån Siren.

Mannen hade häktats för rån men friades då förundersökningen lades ner. I en anslutning till utredningen sökte en polis i ett mejl till andra poliser upplysningar om "en neger iklädd militärgrön jacka".

Mannen begär nu skadestånd för den tid han satt häktad plus "ett rejält" tillägg för att han på ett kränkande sätt omnämnts av polisen.

Vad anser ni om detta?

Själv kan jag bara önska denne person lycka till, för det behöver han verkligen eftersom han kräver ersättning för någonting som han är.

10 kommentarer:

ragge sa...

Håller med, inte klokt vilka idioter det finns. Är ju lite svårt att byta hudfärg. Bra skrivet.

Karpstryparn sa...

Svar till ragge: Ja, personen ifråga har uppenbarligen väldigt svårt att acceptera vad han är för någonting. Vad det hela egentligen är frågan om är helt enkelt självförnekelse, och som du säger, det är ju lite svårt, eller rättare sagt omöjligt, att byta hudfärg.
Det enda sättet är väl att smörja in sig med klorin då, fast om man gör det så är det inte bara hudfärgen som försvinner.

Angående bra skrivet: Tackar.

charlotte sa...

Jag tycker att det är ett svärord om man säger så till eller om en person. att säga att man ska ha en negerboll är en helt annan sak. vilken positiv betydelse har ordet nigger? o det blir ju faktiskt neger på svenska..

Anonym sa...

Neger kommer från ordet negro som betyder svart och är från början bara ett ord på att någon har mörk hud. Ordet neger är alltså från början inget skällsord men det är klart att dem kan känna sig kränkta för i dagens samhälle används ordet mest av rasister. Hur ordet sägs och i vilket sammanhang tror jag avgör väldigt mycket om personen som blir kallad neger tar illa vid sig eller inte, och snuten har använt ordet på ett kränkande vis eftersom han använder det i en brottsutredning. Polisen skulle ha skrivit att det var en svart man o.s.v
Kan inte du fatta sånt så bevisar det ju bara att du är otroligt korkad!

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Orsaken till att polisen använde ordet neger i brottsutredningen var att det var ett sätt att lättare få tag i den brottsmisstänkte.

Angående otroligt korkad så är det du som är det, det bevisar du ju genom din kommentar. Dessutom verkar du må bra av att störa dig. Om du nu har så stora problem med att acceptera att inte alla tycker som du, varför läser du då min blogg? Håll dig borta istället, för då ska du se att du mår mycket bättre. Eller mår du bra av att störa dig?

Dessutom är du feg som kommenterar anonymt. Ska ta och kolla om det går att blockera typer som kommenterar anonymt, för då slipper jag fegisar som dig.

Karpstryparn sa...

Svar till charlotte: Nja, det där med svärord håller jag inte om, men däremot, om någon skulle säga ordet nigger i Sverige till en svart person så skulle det vara ett skällsord. För det heter ju faktiskt neger på svenska, precis som du säger.

En kille från Örebro sa...

Du Fiskarn, varför blir du så arg på folk som kommenterar och varför svarar du de du inte gillar på ett omoget vis? Jag vet en svart kille som du ¨känner¨, hur tror du att han skulle reagera om du kallar han för neger? Tycker du att han är mindre värd? Du svarade anonym med att snuten använt ordet neger för att beskriva honom i brottsutredningen men dem hade ju lika gärna kunnat använda ordet svart och att de väljer ordet neger istället bevisar ju att dem ville kränka personen ifråga. För mig får du ha vilka åsikter du vill och gärna yttra dem också men då måste du ju svara med fakta och på ett mer moget vis på kommentarerna. Och en annan sak så tror jag inte att den färgade skinnskallen som du ¨känner¨ skulle uppskatta om du kallar han för neger.
Du klagar mycket på invandringen och visst är den ett problem men det är ju inte invandrarna i sig som är problemet, det är våra ruttna politiker och du måste lära dig att rikta din illska åt rätt håll och ge dig på politikerna istället!

Karpstryparn sa...

Svar till en kille från Örebro: Nej, jag har aldrig kallat honom för neger och skulle aldrig kalla honom för det heller, han är ju till att börja med adopterad ifrån Sri Lanka, vad jag vet, och då är han ju inte neger.
Han är jättetrevlig och en vettig person, har ingenting emot honom.
Och nej, han skulle inte gilla att bli kallad för neger, för det är han inte.

Angående arg på folk så svarar jag inte någon på något omoget sätt, däremot gillar jag inte när folk kommenterar anonymt, dessutom skriver dessa bara en massa skit och sådant gillar jag inte. Om de inte kan acceptera att jag skriver det eller det så behöver de inte läsa min blogg, jag har inget emot folk som är trevliga men otrevligt folk kan dra åt skogen.

När det gäller att rikta ilskan så har jag även skrivit en massa inlägg där jag hackar på våra politiker. Men uppenbarligen så har du inte läst dem, men det beror nog på att du inte vet att jag har skrivit om sådant också.

eva sa...

Mycket har blivit överdrivet i Sverige och många invandrare spelar på det här med RASISM och i skolan kan invandrar ungdomar kläcka ur sig vad som helst till svenka ungdomar och det är helt OK och det händer ingenting men om en svensk ungdom kläcker ur sig något dumt tillbaka så tar det hus i HELVETE och svensken är RASIST men inte invandraren!!!

Karpstryparn sa...

Svar till eva: Exakt, det har blivit käpprätt åt helvete i Sverige när det gäller sånt här. Ingen fördömer invandrare och typer med invandrarbakgrund som begår brott eller som är svenskhatare, men om man försvarar sig emot dessa som ger sig på en eller som gör någonting annat förkastligt emot en, ja, då är man rasist.

De som verkligen är rasister är ju invandrare och typer med invandrarbakgrund, både unga och gamla, som gör saker emot svenskar och andra nordbor, inte vi som försvarar oss!