lördag 18 juli 2009

För dum för att ha en dator, del 1

Här följer en rolig historia om en verklig situation som supporten hos WordPerfect en gång råkade ut för.

För att inlägget inte ska bli för långt så har jag delat upp det i två delar.
Här är den första delen:

Supporten: -Ridge Hall, supportassistent, vad kan jag hjälpa till med?

Kunden: -Hej.....Jag har problem med WordPerfect.

Supporten: -Vad för slags problem?

Kunden: -Jo, jag satt här och skrev då alla ord plötsligt försvann.

Supporten: -Försvann?

Kunden: -Ja, de försvann.

Supporten: -Hmm. Så hur ser din skärm ut just nu?

Kunden: -Den är tom.

Supporten: -Tom?

Kunden: -Det står ingenting på den, och den vill inte visa det jag skriver.

Supporten: -Är du fortfarande inne i WordPerfect eller kom du ut i DOS?

Kunden: -Hur ser jag det?

Supporten: -Kan du se DOSprompten?

Kunden: -Vad är det för något?

Supporten: -Glöm det. Kan du se muspekaren på skärmen?

Kunden: -Nej, det finns ingen pekare. Som jag sade, den vill inte visa något som jag skriver.

Supporten: -Har din monitor en lampa som visar att monitorn är på?

Kunden: -Vad är en monitor?

Supporten: -Det är den saken med skärm och som ser ut som en liten TV. Har den en liten lampa som lyser, och därigenom visar att monitorn är på?

Kunden: -Jag vet inte.

Supporten: -Ok, kolla baktill på monitorn och se om du kan hitta strömsladden. Kan du se den?

Kunden: -Ja, jag tror det.

Supporten: -Bra, följ den sladden och se om den sitter i stickuttaget i väggen. Gör den det?

(Fortsättning följer i nästa inlägg, alltså del 2)

5 kommentarer:

gråvarg sa...

Supporten får nog höra mycket som är urbota dumt...
Väntar med andakt på del 2!

charlotte sa...

det där låter nästan som ´ett samtal mellan mig o en kompis. hon börjar alltid med att fråga om jag satt i kontakten ordentligt..

Karpstryparn sa...

Svar till gråvarg: Ja, den kommer nog att komma ikväll.

Svar till charlotte: Hehe, okej, men det brukar ju vara det vanligaste felet.

Ninja sa...

Inte lätt att vara support....

Karpstryparn sa...

Svar till Ninja: Nej, verkligen inte, men han har nog varit med om stolligare saker än det här i sitt arbete. Men ändå....