söndag 12 juli 2009

En sann och rolig historia om en person som skulle köpa en "chokladboll"

Undrar ni över rubriken? Förresten så heter det fortfarande negerboll, i alla fall i vanlig folkmun. Det har ju hetat det ända sedan denna delikata lilla godisbit gjorde sitt intrång i Sverige som en utav detta lands mest populäraste sötsaker.

Och hur ska de politiskt korrekta göra med detta? Ska de skära ut stämbanden på folk, eller? I så fall lär ordet kirurgi få en helt ny innebörd.

Men men, när det gäller rubriken så är det bara att fortsätta läsa inlägget, och då får ni veta vad det handlar om.

Ett gott skratt förlänger livet, heter det ju.
Och det ska gudarna veta att det finns mycket roligt här i livet, t ex i bloggvärlden. Man brukar alltid hitta någonting roligt här och var, allt är inte sju sorger och åtta bedrövelser utan ett och annat guldkorn slinker ofta in också.

Ett exempel på detta hittade jag vid ett tillfälle i en kommentar till ett inlägg på Fria Nyheter på wordpress.com , inlägget gällde en fotbollsspelare som i en match hade kallat en svart fotbollsspelare för "neger".
Tydligen blev det efter detta ett väldigt ståhej om huruvida det var rätt att kalla en svart afrikan för "neger".

Men vad skulle den andre fotbollsspelaren ha kallat honom för då? Viting, eller? Det hade ju i så fall varit ett tvättäkta exempel på en rejäl kränkning, eftersom han inte var vit. Han var ju som sagt svart och ifrån Afrika.

Och vad är man då?

Nåja, i vilket fall som helst så hittade jag följande kommentar i kommentarsfältet skriven av en person som kallade sig för Marco.

Kommentaren var så klockren att jag bara kände mig tvungen att publicera den.

Den löd så här:

"Hade en kollega på mitt förra jobb. Vi stod i kö till kafeterian.. “Åsså tar jag en NEGERBOLL också” sa han, med betoning på neger. En högutbildad färgad kille stod precis bakom honom i kön, och blev vansinnig. Skällde och gormade under fem minuter minst. “Chokladboll heter det, din jävla..” osv. Min kollega gjorde en ganska slät figur. “Förlåt om du blev upprörd, det var alls inte min mening.” .. Nu stod det väl 30-40 pers i kön, varav flera var afrikaner. Till sist blev det lugnt och tyst igen dock, och kollegan kunde slutföra sin beställning. “Ja.. En kaffe då..och en GHANA-SKALLE MED MJÄLL.” Jaja, man kan tycka vad man vill men jag minns i alla fall inte senaste gången jag garvat så länge."

Ja, jag kan bara hålla med denne Marco, för när jag läste denna kommentar så skrattade jag nog minst lika mycket som han själv hade gjort.

Vad tycker ni själva?

När det gäller ordet negerboll så finns det av någon anledning vissa trångsynta och rent allmänt "fucked up"-typer som anser att ordet är rasistiskt, vilket alltså är en lika löjlig inställning som att tycka att den populära glassen 88 var hets mot folkgrupp.
Det roliga är att denna glass har haft detta namn sedan 1964.

Men ni vet hur det är, när man inte hittar rasism på de ställen där den finns så letar man istället efter den där den inte finns.
Glassen 88 och negerboll är ju två bra exempel på detta.

Vad blir det nästa gång? Är det rasistiskt om en målare målar ett tak svart i ett hus där det bor en svart afrikan?

Eller är det hets mot folkgrupp om en homosexuell person sätter på sig indianskrud på ett läderbögsmöte a´ la San Francisco-struk?

Inte för att jag förstår vad som skulle vara rasistiskt med någonting utav dessa två saker, men som ni nog vet så finns det alltid personer som lider av en alltför vanlig "sjukdom" vars benämning är "För-mycket-fritid+ett-starkt-självbegär-av-att-störa-sig-för-att-kunna-må-bra".

Jodå, sjukdomen finns, det är bara det att den inte har fått något vetenskapligt namn ännu.

Men det kommer nog så småningom.

8 kommentarer:

charlotte sa...

Så länge man inte gör ngn illa så är det bäst om man är som man är.. Tänk om folk kunde bry sig om lite mer vettiga saker..En chef jag hade en gång tyckte inte att det passade sig med skinheads o punkare på jobbet. Dan därpå kom jag med sminkad till tusen,knallblått nagellack o en ring i näsan ( man kan köpa fejkade på parfymerier). Hon höll på att slå i..

feminix sa...

PK är livrädda. Sverige har blivit hysteriskt. Man kan inte vara naturlig längre.

sussie sa...

Haha, jag skrattade gott jag med. Att folk orkar bry sig om såna småsaker. Man kan bli trött för mindre.

Karpstryparn sa...

Svar till charlotte: Håller med, folk borde göra annat än att störa sig på skitsaker.
Angående din chef så var hon tydligen ett överkokt stolpskott som var inkokt i huvudet, trångsynt så det studsade i huvudet på henne och extremt fin i kanten.

Karpstryparn sa...

Svar till feminix: Ja, det är sant.

Karpstryparn sa...

Svar till sussie: Ja, många måste ju störa sig på allt och alla för att kunna må bra. Sådana är en samhällsfara, och därför passar de bättre på Säters sjukhus (alltså där det vårdas personer som har starka psykiska störningar) än ute i samhället.

Ellis sa...

Det finns betydligt värre saker att störa sig på, än ett lite ord, en kompis sambo är från Etiopien och han och hans polare kallare varandra neger hela tiden, han bryr sig inte alls om att någon säger negerboll! =)

Karpstryparn sa...

Svar till Ellis: Ja, att det finns typer som stör sig på små skitsaker är helt ofattbart, de borde skaffa sig ett liv istället.