måndag 19 april 2010

Genomruttna skitsystem utan någon som helst balans, om så ens i den allra minsta form

Nu ska det handla om en sak som är alldeles käpprätt helt åt helvete.

-Vad är det då?, undrar ni nu kanske, typ "-Vad är det för skillnad på detta och på sådant som han har skrivit om tidigare? Mycket är ju enligt honom åt helvete i Sverige."

Jo, det är alldeles riktigt, det finns mycket i dagens Sverige som är det, även om det naturligtvis finns saker som är bra också.

Men vem fasen vill läsa en blogg där inläggen bara består utav bra saker? Ja, inte jag i alla fall, för skulle jag bara läsa om sådant, oavsett om det vore i blogginlägg eller tidningsartiklar, så skulle jag inte ha någon skrivkraft.

Uttryckt på ett annat sätt: Jag skulle tappa stinget och det är ingenting som jag är känd för att göra, för om så vore så skulle inte mina bloggar vara så kända (speciellt två utav dem är det).

Nåja, i det här inlägget bryter jag trenden ganska rejält, för det ska nämligen handla om någonting riktigt löjligt nu.

Det ska nämligen handla om spel.

Vad är det med oss människor som bor i Sverige egentligen? Det spelas som aldrig förr, både högt och lågt, härsan och tvärsan, och det ena över och under det andra. Visst, det har spelats mycket förr också, men jag upphör aldrig att förvånas över många människors konstiga resonnemang när det gäller sådana saker.

Har folk fnatt, eller vad är det frågan om?

Och vilka pengasummor en del vinner då, läs om detta på t ex http://www.sydsvenskan.se/sverige/article321212/Rekordvinsten-135-miljoner-pa-Lotto.html och http://www.nwt.se/karlstad/article60118.ece .

Vad är det för jävla knäppskallar/undersysselsatta "torrbollar" som bestämmer vinsterna till dessa spel och system?

Har de hört talas om utrycket "jämt fördelat"? Nej, jag tänkte väl det.

Visst, en person som vinner en jättevinst är nog glad i början, typ "-ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad fa-a-a-antasti-i-i-i-i-i-iskt-t-t-t-t, ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHH, v-vad fantastiskt, jag har VUUUUUUUUUUUUUUUUUNNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITTTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" *HICK HICK HI-I-I-I-I-I-I-CKCKCKCKCKCKCK*

Och är det en man så ligger hans kärring säkert som en jävla zeppelinare med världens brutalaste tuppjuck på väggen.

Vinster som den på http://www.ystadsallehanda.se/article/20100401/YSTAD/704019751/1066/YSTAD/&/Ystadsbo-vann-nara-fyra-miljoner-pa-Lotto är också alldeles för mycket, en miljon högst tycker jag är lagom vinst på lotto.

Men att det inte är så bra att vinna en jävla massa pengar skvallrar en artikel på http://www.expressen.se/Nyheter/1.1940978/keith-gough-vann-pa-lotto-festade-upp-100-milj om.

Varför dessa absurda jättevinster? Vi lever inte i USA, om någon tror det, förresten så är dessa jättevinster lika mycket värda som ett genomruttet lingon med amerikanska mått mätt.

För in the good old USA så är sådana pluttvinster blaha blaha.

Men så är också USA världens kapitalistland nr 1. Samtidigt så har de dock yttrandefrihet värd namnet där, vilket är någonting som vi inte har i Sverige.

Men åter till vinsterna.

Jag missunnar ingen lite glädje, men det är så lagom glatt när dessa pengar väl har "gått upp i rök".

Varför försöker inte de som organiserar denna jävla soppa göra det enklare för människor att vinna, alltså att fler vinner? Visst, då måste man visserligen minska vinsterna för var och en, men då är det i alla fall bättre och mer rätt fördelat.

För varför ska bara några fåtal (om ens det) ha rätt att vara glada, när fler kan vara det? Å andra sidan gör stora drösar med pengar ingen människa glad, nej, det är andra saker som gör det,

För pengar tar ju i 9 fall av 10 slut väldigt snabbt.

Själv anser jag att det är totalt meningslöst med att slänga ut en massa pengar på någonting där chanserna är c:a 0,000001 % att vinna någonting, detta oavsett spelsort.

Jag köper aldrig ens en 10-kronors lott ens, det är en fråga om principer.

Om det däremot hade varit så att man hade haft en hyfsad chans att vinna tillbaka c:a hälften av de pengar som man spelar bort (jag tänker nu på spel som t ex trav, binglotto, enarmade "banditer", fotboll och annan liknande skit) så hade det varit en annan sak.

Men nu är det inte så, har visserligen spelat binglotto en gång men det var en gång för mycket det, jag kunde ha använt spelsumman till mat istället.

Men visst, jag har faktiskt spelat på trav några gånger, närmare bestämt när jag jobbade på Myrorna i mitten på 90-talet.

Då var vi ett gäng arbetskollegor som ett tag varje tisdag spelade på V5, alltså dåtidens trav. Jag vet inte om V5 fins kvar idag, men det var lite spännande att sitta framför tv:n och vänta på om hästen man spelade på skulle springa först i mål.

Vi vann dock aldrig, men jag kan förstå spänningen i att spela på skit.

Men detta var ett undantag från regeln, i alla fall för min regel.

Sedan vet jag en bekant som spelade bort allt han ägde och hade, han spelade på precis nästan vartenda spel som gick att spela på, dock mest på trav och fotboll.

Jag har inte sett honom på säkert 8 år, men sist jag såg honom så levde han på existensminimum och såg väldigt risig ut.

Jojo, så kan det gå när inte haspen är på.

Men nu kanske ni tror att jag aldrig spelar kort heller, t ex poker?

Jodå, det gör jag visst det, men jag har en policy.

Vad är den då? Jo, jag spelar aldrig om pengar!

4 kommentarer:

Gilla sa...

Om det vore rätt, så skulle du ju inte titta i mina sidor, för de avverkar inte sådana allvarliga saker precis med undantag kanske det jag skrev om vulkanutsläppen nu. Men det var ju också av eget intresse.

Vi spelar på Triss, Lotto och Postcodlotteriet. Varför? Jo vi behöver lite spänning.
Men vi har aldrig vunnit stora summor och räknar inte med det heller. Vi blir jätteglada om vi får vinst på Triss, så vi får ut en ny lott. Det är lika kul det.

Svar: Himmel och pannkaka. Jag skulle aldrig våga hälsa på hemma hos dej! Gilla

Fenixmonas sa...

Lätt fånget, lätt förgånget sägs det och det tycks tyvärr stämma i många fall! Fast visst tar jag en triss iblan och vinner sådär en 25 kronor då o då...fast det är ju bara utlägget som jag får tillbaka...hihihi...kramiz

Anonym sa...

jag spelar nästan aldrig heller men det beror på att jag oftrast inte tänker på det. du har rätt i att det är fär höga vinster o de stjälper säkert lika ofta som de hjälper

Karpstryparn sa...

Svar till Gilla: Jo, det händer ju att jag kommer in på bloggar som är mindre intressanta, detta innebär dock inte att de är helt ointressanta för då skulle jag inte kommentera. Jo, vulkanutsläppet är ju i allra högsta grad intressant.
Angående Triss osv: Okej, vill man spela så ska man ju göra det.
Angående himmel och pannkaka: Hehe, äsch då, han är lika ofarlig som mössen är.

Svar till Fenoxmona: Hehe, sedärja. Kramiz

Svar till kloppan: Jo, de gör ju det.