onsdag 26 november 2014

Två insändare vars skribenter är djupt inskränkta, är enorma hycklare, samt är starkt emot åsiktsfrihet

Jag läser ofta insändare, detta för att jag tycker att det är intressant att läsa folks åsikter om det och det. Var ju själv en flitig insändarskribent mellan år 1995 till år 2000 i olika dagstidningar, fast under mitt riktiga namn då.
Under min tid som insändarskribent så skrev jag aldrig någonting utan att veta vad jag pratade om, inte heller hycklade jag.
Jag gjorde alltså inte som de tre skribenter som idag fick några insändare publicerade i dagens exemplar av Nya Wermlandstidningen (NWT).
Jag kommer här att citera dem ordagrant, vi börjar med den första (som även är publicerad i andra tidningar, t ex Motala Vadstena Tidning. Den har rubriken "Julen - en begravningsceremoni", är skriven av en person vid namn Emma Sundberg och lyder så här:

"Den 24 december samlas familjen kring det traditionella julbordet och det kommer att bli en köttfest. Det serveras prinskorvar, köttbullar och julens höjdpunkt – julskinka.
Men det är ingen fest, om man tänker efter. Det är snarare en form av begravningsceremoni. Låt mig berätta något för dig som läser detta, låt mig förklara varför du bör äta något annat.
Din julskinka lever. Han eller hon andas, känner och reflekterar. Hen föddes troligtvis i juni i år och har nyss fyllt fem månader. Hen har endast en enda månad kvar att leva. Men hen behöver inte dö, det är helt upp till dig som konsument att avgöra.
Den 24 december har du ett val och jag hoppas att du väljer med hjärtat. Jag hoppas att du tänker på att din julskinka också vill leva."

Denna Emma Sundberg bevisar i sin insändare att hon är en enorm hycklare, hon tar bara upp julskinkan men struntar i ägg, köttbullar, julkorvar av olika slag, sylta, mjölk, ost, olika typer av sill osv.
Visst, skinkan kommer ju ifrån gris, men det gör ju sylta och korv av olika slag också.
Så varför tar hon bara upp julskinkan?
Sedan har vi ju ägg, mjölk, ost, köttbullar och sill också.
Men hon tycker kanske inte att det är något synd om korna? Mjölk och ost kommer ju ifrån kor.
Och hur är det med äggen då? Ja, de höns som värper dem tycker hon tydligen inte synd om heller, trots att många höns lever under vidriga förhållanden.
Och hur är det med sillen då? Köttbullarna då?
Nähä, inte ett endaste ord om dem från fröken "djurrättsförespråkare". Hade hon brytt sig om de djur som står för mycket av maten på julborden så hade hon tagit upp alla dem. Men icke sade Nicke, ånej, det är ju bara julskinkan som det är synd om.
Hyckleri på högsta (eller lägsta, om man så vill) nivå alltså
Hon tycker tydligen att alla människor ska äta precis samma saker, alltså ska man inte få äta någonting som är från djur. Eller rättare sagt, man ska inte få äta julskinka, andra delar från gris samt delar från andra djur går däremot jättefint det.
Hyckleri så det skriker om det från henne alltså.
Märkligt att hon som sagt bara tar upp en enda sak på julborden, men inte resten.
Och resten av året bryr hon sig uppenbarligen inte heller om, ånej, det är bara Julen som räknas.
Återigen ett enormt hyckleri ifrån henne alltså.

Sedan har vi en annan insändare också, nämligen en som har rubriken "En skam för Kil och Värmland". Den insändaren är undertecknad av två personer vid namn Bengt och Ulla Carlstedt, och lyder så här:

"Vet hut, ni högmodiga Kils-bor som lämnar Svenska kyrkan i protest mot hjälpen till romer, vet sjufalt hut! Samtidigt behöver den föredömligt agerande kyrkoherden inte alltför djupt beklaga ert utträde: Odemokratiska egoister med er primitiva människosyn passar dåligt in i den kristna gemenskap som Svenska kyrkan i egenskap av fristående trossamfund representerar. Men den ideella skadan är redan skedd. Ni är en skam, inte bara för Svenska kyrkan, utan dessvärre för hela Kils kommun och värmländsk gästfrihet!"

Märkliga och djupt inskränkta påståenden, eller hur? Varför räknar inte makarna Carlstedt in sig själva bland dessa människor förresten? I och med sin insändare bevisar de ju att de är exakt detsamma som de anklagar dessa Kils-bor för att vara.
Inte ens under stenåldern hade man en så primitiv människosyn som dessa båda personer har, istället respekterade man att alla inte tyckte likadant.
Men nehej då, sådant passar sig inte i Bengt och Ulla Carlstedts värld, ånej, där ska alla tycka exakt likadant oavsett vad det än gäller.
Detta får mig att tänka på de saker som hände i förintelselägret Auschwitz i Tyskland under andra världskriget, jag tror nog ni förstår liknelsen.
För vad hände med de vakter som inte gjorde som de blev tillsagda där? Jo, de blev avrättade.
Och vaddå "Odemokratiska egoister"? Vill man inte vara med i Svenska kyrkan så vill man inte, det är upp till var och en och har absolut ingenting med egoism att göra.
Så det är istället Bengt och Ulla Carlstedt som är en skam för inte bara Svenska kyrkan, utan också för hela Kil och Värmland.
Måtte aldrig våra vägar korsas eller på andra sätt mötas, för om de någon gång skulle göra det så skulle dessa båda personer garanterat få höra både det ena och det andra ifrån mig om vad jag tycker om deras djupa inskränkthet och deras hat och fördömande av åsiktsfriheten.
Det som jag har skrivit om dem i detta blogginlägg är minst sagt intet emot vad jag skulle säga till dem då, det kan ni lugnt vara lugna för!



Inga kommentarer: