lördag 2 maj 2009

Introduktion, samt målsättningen och syftet med denna blogg

Jaha, nu när bloggen igen fungerar som den ska så har det blivit dags att skriva ett nytt inlägg.

Ni som redan har börjat följa min blogg (tror dock inte att det är så många än, eftersom jag startade den i torsdags natt) har säkert läst att jag ska skriva ett inlägg där jag bl a tar upp syftet och målsättningen med den.

Och det inlägget kommer nu!

Det är ju så här att jag har flera andra bloggar också, bl a en på http://www.metrobloggen.se/Karpstryparn och en på http://www.metrobloggen.se/djurbloggen .

En av orsakerna till att jag startade denna blogg, alltså Karpstryparn II, är att yttrandefriheten och åsiktsfriheten är större här än på metrobloggen.se.

Enligt Blogger så är en utav de saker i deras policy bl a att uppmuntra yttrandefriheten.

Detta är naturligtvis jättebra, eftersom detta bevisar att Blogger ser till de demokratiska rättigheterna i vilka åsiktsfriheten och yttrandefriheten prioriteras.

Visst, naturligtvis får man ju inte skriva precis vad som helst på blogspot.com, men om man jämför med metrobloggen.se så kan man lugnt säga att det är himlaskillnader mellan dessa båda sidor när det gäller yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Blogspot.com förenar nämligen http://www.wordpress.com/ och http://www.blogg.se/ när det gäller dessa båda saker.

Dessutom kan vem som helst kommentera någons inlägg på blogspot.com, medan man däremot måste vara inloggad på wordpress.com för att kunna kommentera.

Jag har förresten också en blogg på http://www.karpstryparn.wordpress.com/ där jag skriver om saker som jag aldrig skulle kunna skriva om på metrobloggen.se, t ex invandringsproblemen och det mångkulturella samhällets nackdelar.

Dessutom finns det företag som driver wordpress.com i USA, vilket innebär att det är amerikanska lagar som gäller på wordpress.com.

Detta betyder alltså att man kan skriva nästan i princip vad som helst om man har en blogg på wordpress.com, utan att riskera att bli anmäld för någonting.

Men nu åter till det som har med bloggen Karpstryparn II att göra.

Vad är då målsättningen och syftet med denna blogg?

Ja, om vi börjar med själva syftet så är det bl a att den här bloggen ska gå hand i hand med moderbloggen.

Detta innebär att den kommer att ta upp ungefär samma sorts ämnen som moderbloggen tar upp, även om det ibland kan finnas vissa skillnader.

Karpstryparn II är ju systerbloggen till Karpstryparn på metrobloggen.se.

Och precis som på Karpstryparn så kommer det mest att handla om allvarliga ämnen, t ex olika sorters samhällsproblem, men som skrivs med en sarkastisk underton i underbotten.

Likväl kommer jag även att vara gravallvarlig i många av inläggen, vissa kommer alltså inte att vara sarkastiskt skrivna.

I ett utav mina närmaste inlägg så kommer jag att skriva om t ex så kallade "kamphundar", alltså t ex pitbulls och andra hundar som går under denna benämning.

Och det inlägget kommer inte att ha en sarkastisk underton.

Som ni märker så har jag också ifrån denna blogg länkat till moderbloggen, på samma sätt som jag ifrån moderbloggen har länkat till den här bloggen.

Men om det på grund utav detta nu är någon som tror att dessa båda bloggar kommer att kopiera varandras inlägg så tar den eller de personerna helt fel. Däremot kommer som sagt bloggarna att ta upp ungefär samma sorts ämnen, men var och en kommer att göra det på sitt håll.

Jag har även länkat till djurbloggen Karpstryparns djurblogg, och till en blogg som heter Ultima Thule Special.

Den förstnämnda handlar enbart om djur och natur, medans den sistnämnda handlar om saker och ting som har med vikingarockbandet Ultima Thule att göra.

Jag och en bekant driver Ultima Thule-bloggen, och adressen till den är http://www.metrobloggen.se/ultimathulespecial .

Varför då länka till en massa bloggar som jag själv driver?

Jo, ett utav syftena är att dessa bloggar ska fungera som ett sorts nätverk.

Men varför är då inte den på http://www.karpstryparn.wordpress.com/ med i nätverket?

Ja, det kan man ju fråga sig.

Svaret på den frågan är dock att den bloggen klarar sig så pass bra själv att den inte behöver vara med i nätverket, i alla fall inte än.

Kanske kommer jag heller inte att lägga in den i nätverket, men om jag skulle göra det så får det i så fall bli en senare fråga.

Det är också tänkt att Karpstryparn II ska fungera som en debattblogg, man ska alltså kunna debattera med varandra i kommentarsfälten till inläggen om man så vill.

Det är alltså fritt fram för ni som läser min blogg att både kommentera inläggen och att låta debatten eller diskussionen spåra ur, det sistnämnda betyder helt enkelt att debatten eller diskussionen kan hamna längre och längre ifrån saker och ting som har med själva inläggena att göra.

Ni ska alltså kunna göra saker som det inte går att göra på metrobloggen.se, för om man där allt för mycket diskuterar saker som inte har med inläggen som man kommenterar att göra så kan man bli avstängd ifrån sidan, i alla fall om man själv har en blogg där.

Sist men inte minst så har vi då slutligen kommit fram till själva målsättningen med denna blogg.

Vad är det då?

Ja, målsättningen är att Karpstryparn II ska bli lika framgångsrik och omtalad, eller helst ännu mera, som Karpstryparn på metrobloggen.se är.

Fast då kan man lugnt snacka om att jag har en sjuhelsikes utmaning framför mig.

Den bloggen har nämligen funntis sedan i slutet av september 2007, om man bortser ifrån en veckas avbrott i februari 2008.

Under hela dess existens så har det stormat ganska mycket kring den, bl a på grund utav att jag i den ofta sätter saker och ting på sin spets.

Detta har inte varit så populärt alla gånger, t ex har jag fått c:a 30 inlägg borttagna, ibland utan att jag har fått reda på att de har blivit borttagna.

Jag har också fått en del anmälningar på mig på grund utav att jag, enligt Metrobloggen, har skrivit saker i inläggen som påstås ha brutit emot Metrobloggens användaravtal.

Men i ungefär hälften av fallen så har det inte varit frågan om några avtalsbrott, jag har nämligen gjort flera grundliga researcher när det gäller detta. Istället har det varit frågan om att de som håller i metrobloggen.se inte vill få problem själva, och därför har de gjort det enkelt för sig.

Bättre fly än illa fäkta, heter det ju.

Som sagt, det har stormat om den bloggen på grund utav olika orsaker.

Men oftast så har inte stormarna varit negativa, utan positiva.

Jag har nämligen fått både mail och kommentarer ifrån många som tycker att jag skriver bra, och att bloggen Karpstryparn fyller ett viktigt syfte med tanke på de ämnen som jag tar upp.

Ett utav många exempel på att den väcker uppmärksamhet är att under de senaste dagarna så har den på bloggportalen.se legat på 22:a plats över de mest länkade bloggarna på hela Bloggportalen.

Idag ligger den på 19:e plats över dessa.

Jag kan bara hoppas på att bloggen Karpstryparn II, alltså den här, kommer upp i samma klass som dess moderblogg, alltså Karpstryparn på metrobloggen.se.

Så man kan lugnt säga att jag har en minst sagt stor utmaning framför mig.

Eller vad tror ni själva?

Har ni några synpunkter eller undrar över någonting som står i detta inlägg så är det bara att kommentera.

Bra eller dåligt, skriv på bara.

Jag är "idel öga".

2 kommentarer:

Göken sa...

Okej, då vet man hur det ligger till.

Karpstryparn sa...

Svar till Göken: Precis.