tisdag 29 oktober 2013

Inför valet 2014 storsatsar SD på tv-reklam

Inför valet 2014 tredubblar Sverigedemokraterna sin valbudget jämfört med 2010 och satsar med sina 45-50 miljoner kronor nästan lika mycket på som Moderaterna, inspirationen kommer från USA och president Obamas valkampanjer.
Enligt partiets pressekreterare Martin Kinnunen satsar partiet cirka tre gånger så mycket som i förra valet på tv-reklam.
Att tv har stor genomslagskraft är ingenting konstigt, gott om människor i Sveriges vackra land tittar ju på tv.
För även om alla tv-kanaler i Sverige är politiskt korrekta så har alla partier, oavsett om de är politiskt korrekta eller inte, rätt att köra reklam där.
När får vi förresten se Svenskarnas parti (alltså SvP) börja med tv-reklam? Det går ju uppenbarligen väldigt bra för SvP, under sommaren som gått har ju partiet fått stor genomslagskraft i olika sorters media i Sverige.
Visst, det är visserligen stor skillnad på nästan 500 000 kronor och 45-50 miljoner kronor, men vi kommer säkerligen att i framtiden få se reklam i tv från SvP.
Men än så länge får partiet nöja sig med att på andra sätt sprida sin reklam.
Nåja, nu är det ju inte något fel med att sprida sin reklam på andra sätt, radio är ju ett annat sätt. Ta USA t ex, där den nationalistiska rörelsen håller sig med både egna radiokanaler och egna tv-kanaler.
På tal om radio förresten så har radiostationen Gjallarhornet sänt program i Stockholms närradio i hela 25 år vilket uppenbarligen är mycket uppskattat, 25 år är ju ganska länge det.
Lördagen den 9:e november ska jag förresten från kl.17.15 medverka live via Skype i dess program Gjallarhornet, programmet börjar kl.17.00 och håller på till 18.30 (mer information om detta kommer i ett blogginlägg nästa vecka).

Men åter tillbaka till det här med tv-reklam.
Jag har ingenting emot sådan reklam under förutsättning att det inte körs genom avbrott i tv-programmen, i annat fall är det enbart totalt förkastligt och förstör programmen.
Jag vill helt enkelt inte ha det som i USA där det är reklamavbrott var 5:e minut i tv-programmen, många tv-kanaler i Sverige har tyvärr börjat med den skiten i form av som mest var 10:e minut.
På den punkten är SVT än så länge hedervärda, där körs nämligen ingen reklam i kanalens program men däremot emellan dem.

Angående Sverigedemokraternas storsatsning på tv-reklam (partiet satsar alltså på att få betydligt högre opinionssiffror än vad det fick i söndags, då SD fick hela 14,1 % i den senaste Sifo-mätningen) så kan ni läsa mer om det på t ex följande:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-satsar-hart-pa-tv-reklam_8662702.svd ,

http://www.barometern.se/nyheter/TT_inrikes/sd-satsar-hart-pa-tv-reklam(4001185).gm ,

http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/sd-satsar-hart-pa-tv-reklam(4001184).gm ,

http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/sd-satsar-hart-pa-tv-reklam(4001183).gm ,

http://helahalsingland.se/inochutrikes/inrikes/1.6426899-sd-satsar-hart-pa-tv-reklam ,

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17740351.ab

och

http://www.metro.se/nyheter/sd-satsar-hart-pa-tv-reklam/HdzmjB!t2itfOwq0PgpksALH88Ow/ .

Inga kommentarer: