måndag 29 juli 2013

Kuggnäsfestivalen 2013

Efter en trevlig helg på Kuggnäsfestivalen utanför Nyköping så har det blivit dags att sammanfatta det hela, dock kommer det inte att bli lätt. Men jag gör ett försök i alla fall, helt klart är att det var minst lika mycket drag som förra året.
Det enda tråkiga var väl att det inte var så mycket folk som jag hade trott att det skulle vara på Agent Bulldoggs spelning i fredags kväll, det var ungefär halvfullt. Men naturligtvis var deras spelning väldigt bra, låtar som t ex "Supa i kväll" och "Ett tusen glas" stod högt i tak.
Agent Bulldogg ja, två videos varav en är med "Agenterna" hittar ni i slutet av detta inlägg.

Men som sagt, att sammanfatta årets Kuggnäsfestival är verkligen långt ifrån lätt. Men mycket och schysst folk var det precis som alltid, dock visade sig vädret från sin varmaste sida vilket innebar att ölen rann ner för ens strupe nästan lika snabbt som man öppnade den.
God öl var det för övrigt också, både den som fanns i baren och den som man hade med sig.
Även god mat fanns att köpa också, t ex hamburgare för 50 kronor styck.
På det hela taget var hela festivalen upplagd bra och sköttes på ett bra sätt, både arrangörerna, de som fixade maten, de som stod i baren, vakterna och inte minst alla banden som spelade ska ha ett stort TACK!
Dock tycker jag att två av ordningsvakterna misskötte sig vid ett tillfälle, de släpade ut en person som i princip inte hade gjort någonting alls förutom att ha väldigt kul då förstås. Jag känner personen och såg vad han gjorde och inte gjorde under lördagskvällen, så jag vet.
Nåja, även vakter kan göra fel.

Men men, nog snackat om detta nu.
Istället går vi raskt över till banden, tyvärr såg jag dock inte alla banden så jag får koncentrera mig på att resensera de uppträdanden jag såg istället.
Det hela började redan på torsdagskvällen, då Bruno Hansen (sångaren i Karolinerna) uppträdde inne i Kuggnäs lokal med bara sig själv och en gitarr.
Men det gick inte av för hackor, han framförde t ex låten "Bedrövelsens tidevarv" helt perfekt.
På det hela taget var uppträdandet rakt igenom bra.
Angående fredagskvällen däremot så såg jag inte riktigt alla banden, t ex Njord missade jag men kompletterade detta med att köpa en skiva med dem av deras sångare på lördagskvällen.
Buffelbinx såg jag däremot, de var precis lika bra som alltid.
Pibullfarm såg jag tydligen också, jag har i alla fall några bilder på dem när de spelade på festivalens utomhusscen.
Kombatants vet jag däremot inte riktigt vad jag ska säga om, intrycket av dem var väl lite sisådär. Det var alltså inte dåligt, men inte jättebra heller.
Agent Bulldogg var däremot väldigt bra, de spelade dessutom för första gången på Kuggnäs. Thomas (bandets sångare) sade förresten vid ett tillfälle till några snubbar som tydligen bråkade med varandra framför scenen att de skulle ge sig med det, att alla var där för att ha kul helt enkelt.
Vad jag minns så gav sig snubbarna då.

När det gäller vilka band som för första gången spelade på Kuggnäsfestivalen så gällde det detsamma för det engelska Oi-bandet Pressure 28 (de var ruskigt bra förresten), de spelade för övrigt liksom Völund Smed, Kategorie C, Folkhem, Conny T, Vallgatan, samt en massa andra band, på lördagen.
Vallgatans trummis dök dock inte upp, detta i hans fall på grund utav en ganska självklar orsak. Men deras spelning blev av ändå, dock inte på scenen.
Ja, liksom på fredagen så var det många bra band som spelade på lördagen, inte minst Pressure 28 då (en video med två av deras låtar från i lördags finner ni i slutet av detta inlägg).
Men Folkhem var ändå bland de klart bästa, man riktigt kände för att stompa loss till deras låtar, särskilt en av dem (ni som var där och såg dem vet nog vilken låt jag syftar på).
Det sista bandet ut på lördagskvällen, vilket därmed avslutade årets Kuggnäsfestival, var vikingarockbandet Völund Smed. Liksom förra året gjorde de en riktig kanonspelning, fast i år var det ännu mera röj.
Deras avslutningslåt blev "Farväl Kuggnäs", bandet kunde inte ha valt en bättre avslutningslåt för årets festival än just den.
Man kan jämföra det med när Ultima Thules låt "Nu grönskar det" avslutade förra årets Kuggnäsfestival.

Vi ses på Kuggnäs nästa sommar!

Som avslutning på detta inlägg följer bl a en länk till Kuggnäsfestivalen 2013:s hemsida: http://www.kuggnasfestivalen.se/start.htm .

Och här följer de två videoklippen, först är Agent Bulldogg från i fredags med bl a låten "Svea Rike":

 
Och här har ni klippet med två av Pressure 28:s låtar från i lördags, den första av dem som är med är en cover på The Business låt "Surbuban Rebels":
 
 
Slutligen följer här några Youtube-länkar med några av banden från denna sommars Kuggnäsfestival.
Håll till godo!:
 
 
 

Inga kommentarer: