tisdag 30 augusti 2011

Annan PK-media tar efter Thomas Mattssons fascism

Idag så skrev Expressens chefredaktör Thomas Mattsson en artikel på Expressen om gårdagens reaktioner på att Expressen nu inför åsiktscensur a la DDR i kommentarsfälten till sina artiklar, ni som har läst mitt blogginlägg från igår vet vad det är frågan om.

Ni finner Thomas Mattssons artikel från idag på http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2011/08/debatten-om-artikelkommentarerna/  .

Men efter att läst hans artikel blir man inte klokare av hans "förklaringar", däremot står det klart att han säger emot sig själv titt som tätt i den. Om jag hade varit honom så  hade jag inte skrivit någon uppföljning i Expressen, men nu är jag ju inte honom vilket jag är glad för.

Precis som jag skrev i mitt förra inlägg så försöker han tydligen slå Aftonbladets chefredaktör Jan Helin när det gäller demokratihat.

Jag skulle kunna skriva mycket om det s k "försvar" som "herr" Mattsson kommer med i artikeln från idag, men väljer ändå slutklämmen, nämligen det där påståendet om det påstådda "skvallret" och "lögnerna" på bl a flashback och Politiskt Inkorrekt.

Vaddå "Skvallret och lögnerna"? Sådana påståenden är typiska men inte utmärkande för just Thomas Mattsson, han är långt ifrån ensam i den politiskt korrekta "svammelmassan" om att påstå sådant utan att kunna nämna vad han anser är skvaller och lögner.

Likadant är det med påståenden om främlingsfientlighet eller rasism. Det går ann att häva ur sig dessa ord till höger och vänster, däremot lyckas aldrig de PK-iter som kommer med anklagelser om sådant plocka fram något eller några exempel på vad som är det.

Tragiskt för demokratin är också att andra tidningar tar efter när det gäller stoppandet av åsikts- och yttrandefriheten, alltså två av grundpelarna i demokratin.

När det gäller Aftonbladet så är jag dock inte förvånad, de har ju ALDRIG varit för demokrati. Men det här med åsiktscensuren kommer att slå bakut mot både Expressen, Aftonbladet och annan PK-media som inför det här.

Fler tidningar har för övrigt lagt sig till med åsiktscensur samtidigt som Expressen.

Läs mer om det hela på t ex

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3246013.ece

och

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3246045.ece .

Vad de tidningar inom PK-media som inför detta inte har tänkt på är att de politiskt inkorrekta nyhetssidorna tjänar på det här, fler börjar läsa och kommentera dem istället.

Visst, jag tar bort kommentarer i mina bloggar jag också ibland, men då är det frågan om personangrepp, hån osv och inte frågan om meningsskiljaktligheter.

Och sådant, ja, det är skillnad det, Thomas Mattsson & Co.

Aftonbladet och annan PK-media som tar, eller tänker ta, efter Expressen borde tänka igenom Voltaries kända citat: "Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den."

Expressen borde också tänka igenom det, för det har de uppenbarligen inte gjort.

Sedan kan jag hålla med om att Politiskt Inkorrekt har blivit lite för hårda när det gäller att ta bort kommentarer som innehåller kritik som inte "passar in", har själv råkat ut för detta och vet folk som har råkat ut för samma sak.

I övrigt är PI en mycket bra nyhetssida, funderar för övrigt på att under veckan granska en nyhetssida som heter Fria PI som tydligen är någon sorts motreaktion på PI.

4 kommentarer:

Ma sa...

Det är väl inte så konstigt att dessa tidningar samtidigt har lagt sig till med att censurera kommentarer från sina läsare. Tittar man efter har jag för mig att det är samma ägare till tidningarna. Det därifrån det kommer. Chefredaktörerna är bara sååå rädda om sina jobb....

Ninz sa...

Heja heja yttrandefriheten, eller NOT! Yttrandefriheten gäller bara vissa tydligen. Det är dem "viktiga" som skall få säga sitt. Resten av packet skall lyssna & hålla käft helt enkelt *suck* Vem får den där människan att täppa igen kakhålet? Han han något bra att förmedla öht? Den där skapar syndromet in genom ena örat, ut genom det andra...swoooooosch

Fenixmonas sa...

Yttrandefrihet idag, den finns inte...Nej, här gäller att vakta på sina ord! Tyvärr är det alltför många som inte vågar stå för sina åsikter just för det, helt bedrövligt!! kram på dig!

Karpstryparn sa...

Svar till alla tre: Exakt.