söndag 11 februari 2018

Vänsterpartiet röstade ja till hudfärgsregister - får blankt nej av SCB

I helgen hade Vänsterpartiet kongress under vilken man röstade ja till ett s k hudfärgsregister, ett register som går ut på att föra statistik över etnicitet, hudfärg, nationell härkomst och trosuppfattning.
Detta register skulle enligt partiet användas till att kartlägga s k diskriminering och synliggöra gruppers utsatthet, undantaget svenskar då.
Men förslaget totalsågas direkt av Statistiska Centralbyrån, alltså SCB, som menar att det inte är tillåtet att samla in statistik över etnisk tillhörighet .
Och det är det ju inte heller.

Däremot för Vänsterpartiets förslag tankarna till rasbiologi.
Man kan verkligen undra över vad Jonas Sjöstedt och hans parti håller på med (visst, det är ju långt ifrån första gången som Vänsterpartiet är motsägelsefulla, men ändå).:


Men samtidigt ska man nog ändå inte bli allt förvånad, jag menar, det är ju Vänsterpartiet vi pratar om.
Om jag inte missminner mig så stödde ju Vänsterpartiet Tysklands ockupation av Norge och Danmark under andra världskriget t ex .

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jävla dårar tänkte jag först. Men nu har jag ändrat mig lite. Det är nog bra att vi kan få en hudfärgsuppdelning så kan vi till exempel se vilka som är överrepresenterade i kriminalitet och våldtäkter.
Tycker du inte det Karpis?
Hälsningar herr Nationell i Göteborg

Karpstryparn sa...

Svar till herr Nationell:
Jo, men Vänsterpartiets hudfärgsregister handlar inte om det, de är inte intresserade av att kartlägga vilka etniska grupper som är överrepresenterade i olika typer av kriminalitet som t ex våldtäkter.
För partiet vill inte ha ett tryggt Sverige, det är inte det som registret handlar om.