tisdag 22 augusti 2017

Jerry Lewis är död - nu finns hans humor även på himmelska höjder

"Den vägen ska vi alla en gång vandra" heter det ju angående döden, i söndags blev det också så för en av världens populäraste och mest kända komikers.
Jag syftar nu på Jerry Lewis , som även var sångare, skådespelare och regissör:


Han dog i sitt hem av hjärtfel, och även om han inte var någon människans förfader så är 91 år nu för tiden en aktningsvärd ålder.
För med tanke på all stress som vi i västvärlden dagligen dras med så är det inte många som blir över 80 år ens, istället dör alldeles för många när de bara är 50-60 år gamla.
Och det är verkligen inte rätt ålder att dö i, visst, det finns fler dödsorsaker än stress, men den är ändå den vanligaste. Vad som framkallar stress är dock olika från person till person, sjukdomar som är stressrelaterade är också väldigt vanliga.
Vad beträffar Jerry Lewis så är dödsorsaken nu fastställd, han dog av hjärtfel.

Jag såg inte sådär jättemycket av allt som han gjorde, detta eftersom jag tycker att han var ganska överreklamerad. Det var inte heller riktigt min typ av humor, även om jag tycker att en del av det som han gjorde var bra.
Men oavsett vad man tycker om honom går det inte att förneka att han var en stor humorstjärna.
De filmer som jag tycker är bäst och roligast med honom är "Höj inte bron - sänk floden" och "Doktor Jäkel och Mr Hyde".
Den sistnämnda innehåller väldigt många roliga saker, t ex det som den rektor på den skola som Doktor Jäkel jobbade på skrek till honom efter ytterligare en fullständigt misslyckad kemilektion med katastrofalt resultat:

"-Jäkel, folk gillar inte lärare som spränger ungarna i luften!!!"

Man kan faktiskt jämföra filmen med Dr Heckyl and Mr Hype (i vilken Oliver Reed spelade huvudrollen).
Men liksom Reed är nu Jerry Lewis också död, och han är saknad av många som t ex dessa .

Vila i frid, Jerry Lewis.

Inga kommentarer: