måndag 6 februari 2017

Varför är det dags för Jimmie Åkesson att slänga ut Kent Ekeroth ur SD?

I fredags åtalades riksdagsmannen Kent Ekeroth för ringa misshandel, detta på grund av ett bråk i en krogkö i Stockholm i slutet av november förra året. Ringa misshandel tillhör den lägre graden av misshandel, och döms någon för sådant kan brottet ge upp till sex månaders fängelse. Vanligast är dock böter.
Blir Ekeroth fälld så är det inte bra för Sverigedemokraterna, särskilt inte med tanke på att han är en av topparna för partiet.


                              (Bild på Kent Ekeroth hämtad från Avpixlats artikel om det hela)

Han spelar också en viktig roll för SD i andra sammanhang, och kanske är det därför som han trots alla skandaler som han varit inblandad i inte har blivit utesluten.
Det sistnämnda är helt enkelt väldigt märkligt. Medlemmar på lägre nivåer inom partiet har ju blivit uteslutna på grund av att de t ex har sagt ordet neger, vad de har sagt eller på andra sätt gjort i privata sammanhang och därmed alltså inte när de har representerat partiet (ingen kan ju representera sitt parti 24 timmar per dygn, t ex i sömnen), har blivit för populära eller på grund av personliga orsaker.
Och angående för populära: Vem minns inte personer som t ex Gustav Kasselstrand, William Hahne och Patrik Ehn?
Samtidigt låter man diktatoriska skitstövlar som Mattias Karlsson och Richard Jomshof sitta kvar på sina höga poster, det hela stinker alltså hyckleri på högsta nivå lång väg.

Ja, det är mycket galet som har skett med partiet sedan det kom in i riksdagen, särskilt de senaste 4 åren.
Jag känner inte igen Sverigedemokraterna längre, det SD som röstades in i riksdagen 2010 finns inte längre. Detta tycker jag är käpprätt åt helvete, det är inte det SD som jag vill se.
Istället vill jag se ett starkt och rätt SD, inte det som har kommit.
En del av mig är fortfarande SD, men dagens SD känner jag på många sätt inte igen.
Det jag inte gillar med det Sverigedemokraterna är främst alla diktaturfasoner från högre håll inom partiet emot medlemmar på lägre poster eller medlemmar på gräsrotsnivå. T ex gillar jag inte det "angivarsystem" (eller vad man nu ska kalla det) som finns inom partiet, småbarnsfasoner på riktigt låg nivå är vad det är.
Det är lite grann så här (inte så heller): "Buhu bu-hu-u-u-u, jag gillar inte den personen, han eller hon ska uuuuuuuuuuuuut!".
Jag syftar alltså inte på partiets politik nu.

Men men, nog snackat om vad jag själv tycker om SD, och istället tillbaka till det som detta blogginlägg ska handla om.
Jimmie Åkesson har denna gång reagerat mycket starkt angående Kent Ekeroth, vilket naturligtvis är helt rätt. Men varför har Åkesson väntat med det tills nu? Han har ju haft mängder med tillfällen att slänga ut Ekeroth, men har struntat i det.
För Kent Ekeroth är en av dem som helt klart har blivit en belastning för sitt parti, han är alltså ingen Donald Trump .

Sedan har den så väl kända nyhetssajten Avpixlat fått skit för att de tar ställning för Ekeroth , t ex av skräpsajten Inte rasist, men.
Men varför skulle inte Avpixlats ta ställning för honom? Kent Ekeroth har ju tidigare upplåtit sitt bankkonto för Avpixlat, och då vore det väl väldigt konstigt om de inte skulle göra det.
Avpixlat står ju Sverigedemokraterna nära, vilket ju är fullt naturligt. Och nu syftar jag inte på det här med bankkontot.
Men angående Kent Ekeroth: Nej, det är verkligen dags för honom att lämna partiet (det har det ju förresten varit i flera år). Och inte bara för honom, utan även för Mattias Karlsson och Richard Jomshof.
Det jag menar är att rätt ska vara rätt, man ska inte slänga ut medlemmar på lägre nivåer när man låter skitstövlar på partitoppnivå sitta kvar. Att tro att allting skulle bli bra om dessa tre åker ut är dock att vara naiv, men det finns garanterat personer inom Sverigedemokraterna som är mycket bättre än vad denna trio är.
Jag vill helt enkelt se ett starkt och rätt SD, och jag är nog knappast ensam om att tycka så.
För vissa inom SD ska inte anklaga andra partier i Sveriges riksdag för att inte vara demokratiska när de själva inte är det!

Inga kommentarer: