onsdag 13 april 2016

På spelning i Västerås med Perkele och Prins Carl

I lördags kväll var jag på Oi!-spelning på puben Bankiren i Västerås, då banden Prins Carl och Perkele uppträdde där.
Det förstnämnda hade jag aldrig hört förut och även om jag politiskt sett inte står på deras sida så var det lokala bandet Prins Carl helt okej, de körde bl a en ösig cover på Pippi Långstrump-låten Kalle Teodor som är från barnfilmen Pippi Långstrump på de sju haven (deras cover hittar ni t ex här ).
Men kvällens huvudattraktion var ju naturligtvis Perkele.

Men innan jag går in på Perkeles uppträdande så måste jag nämna lite grann om själva puben som spelningen var på, alltså Bankiren.
All cred till alla de som jobbade där den kvällen, stället var dessutom på många sätt likt en pub som låg nära järnvägsstationen i Karlstad och som hette Woolpack Inn vilken jag ofta var på.
Woolpack Inn var en irländsk pub med darttavla och hela köret vilket också Bankiren hade, inte bara en utan två förresten.
När jag såg dem blev jag riktigt sugen på att ta en dart, men jag var ju som sagt där för helt andra saker så det får bli en annan gång.
För jag ska dit igen, var så säker på det. För jag hade mycket trevligt.
Självklart var det mycket skinheads där i lördags men också en del raggare, en del av gästerna kände jag och en del av de jag inte kände knöt jag kontakter med.

Men tillbaka till Perkele nu.
Hela bandet gjorde en lysande spelning och var verkligen i sitt esse, inte minst basisten Chris då men resten av bandet i form av sångaren Ron och trummisen John höll också som vanligt hög klass.
Och vilket röj sedan, det var nästan så att taket lyftes.
Klassiker som t ex Det var då och My home (till vilken den sistnämnda jag röjde bra) var som alltid, även om man vid det här laget har hört dem mängder med gånger, riktigt bra.
Perkele avslutade som vanligt med slagdängan Heart full of pride , och mot slutet av låten försökte Ron få igång publiken genom att låta enbart dem sjunga refrängen (vilket höll på i säkert 5-6 minuter) medans bandet kompade.
Sammanfattningsvis var det en mycket lyckad spelning som är väl värd att minnas.
Och jag ska till Bankiren fler gånger, för jag gillade stället skarpt.
See yeah!

Här följer en bild på Perkele från spelningen:


Och här är en bild på Prins Carl från den: 


Cheers!

Inga kommentarer: