onsdag 19 februari 2014

På spelning i Eksjö med Völund Smed och Folkhem

Det är inte så ofta jag skriver om spelningar, men den här gången är det alltså dags igen.
För i lördags, alltså den 15:e februari, var jag nämligen i Eksjö utanför Jönköping på Hijackers Rock'n Roll & Motorklubb för att se de båda banden Völund Smed och Folkhem.
Det var en spelning som hette duga det, vilket bra drag och röj det var!
Men vi kan väl ta det hela från början: Kvällen (eller rättare sagt dagen) började med en förfest tillsammans med ett gäng gamla goda vänner, bra musik i form av Oi som t ex 4-Skins och Vallgatan spelades, ölen var god samt sällskapet också naturligtvis.
Vallgatan ja, jag och några till var de enda som visste att Vallgatan skulle uppträda som förband på spelningen. Själv hade jag pratat med bandets basist Måns på morgonkvisten på lördagen där, han nämnde för mig att de skulle uppträda som förband på kvällen men ville att jag skulle hålla tyst om det.
Och självklart gjorde jag det, man sviker ju inte en vän (efter att all text i detta inlägg är avslutad så kommer för övrigt några bilder på Folkhem, samt en del länkar till några av de sidor som samtliga av de tre banden har).
Nåväl, framåt kvällen var det så småningom dags att bege sig till spelningen, sjutsen dit var fixad redan dagen innan vilket ju var bra.
För i och med det så blev det inget krångel.
När vi kom dit var det inte så mycket folk än (vi var där någon gång mellan 20.00 och 21.00, själva spelningen började c:a kl.22.00), men det var kul ändå.
Sist jag var på Hijackers så hade jag mycket trevligt, liksom i lördags fanns det god öl att köpa i form av bl a Mariestad till bra pris, samt trevliga bartenders (de sistnämnda var naturligtvis av helt förståeliga själ inte till salu, haha).
Även vakterna var både schyssta och trevliga, vilket jag senare på kvällen fick erfara.
De som satt i entre'n och släppte in folk har också gjort sig förtjänta av lite cred, länge leve dem säger jag bara!


Nåväl, efter någon timme så började det bli mera livat.
För då klev nämligen Jönköpings stoltheter, alltså Oi-bandet Vallgatan, upp på scenen.
De körde inte så många låtar, men gav järnet så strängarna på både bas och gitarr formligen glödde.
Tyvärr gick dock trumskinnet mitt uppe i alltihop åt skogen, det sprack, men som tur var fixade det sig snabbt.
Förmodligen hade trummisen med ett extra sådant.
Oi! Oi!, säger jag bara!
När sedan Folkhem gick upp på scenen brakade det loss på allvar, många i publiken stompade loss för glatta livet och det hela fick en härlig gång, så att säga.
Men tyvärr blev det krångel med ljudet efter ett tag, något hände och det blev sig inte riktigt likt.
Hade ljudteknikern haft något hår på huvudet (han är för övrigt sångare i Vallgatan) så hade han säkert slitit loss allt vad han hade på huvudet, han gjorde nämligen vad han kunde för att få ordning på ljudet.
Men trots ljudkrånglet var det ett lyckat uppträdande, sångaren Eddie (från det gamla vikingarockbandet Röde Orm) röjde på scenen så det stod härliga till. Han gav allt, och resten av bandet gjorde detsamma.
Det var en behållning utan dess like helt enkelt!


Sista band (eller var det kvällens andra? Jag fick nämligen i mig "lite" för mycket öl) på scenen för kvällen blev det vid det här laget så välkända bandet Völund Smed.
Snacka om ddrrrraaaaag, Micke och de andra grabbarna blir bara bättre och bättre allt eftersom åren går.
Jag måste verkligen säga att bandet har utvecklats enormt musikaliskt sedan Jocke Karlsson kom in i bandet, och därmed tog den förre gitarristen Stefans plats.
Men Völund Smed är så mycket bättre efter det, även om Stefan var mycket bra han också naturligtvis.
Jag är glad över att Völund Smed körde en återförening år 2005, ännu gladare är jag över att de bestämde sig för att fortsätta, detta förmodligen på grund av den enorma respons de fick av sina fans.
Det märks verkligen vilka som har tagit över vikingarocktronen efter att Ultima Thule gjorde sin sista spelning år 2012 på den sommarens Kuggnäsfestival.
Men åter tillbaka till spelningen på Hijackers i lördags.
Liksom för Folkhem blev det krångel med ljudet under Völund Smeds framträdande, hade man inte känt igen låtarna på "gunget" (eller hur man nu ska säga) så hade man nog inte hört vad de hade sjungit.
Låtar som t ex "Kämpa" hördes dock mycket tydligt, så helt åt skogen var ändå inte ljudet.
Lite tråkigt var det dock att det bara var ungefär 80-90 personer där i form av publik. Men lik förbaskat var det ändå en lyckad spelning, den var väl värd sitt förköpspris i form av 250 kronor per biljett.
Att köpa biljett direkt i entre'n var dock lite dyrare, närmare bestämt 300 kronor.
Men men.
Avslutningsvis kan jag lugnt säga följande: Jag ser redan fram emot nästa spelning av den här sorten på Hijackers!
(Nu kommer det några länkar till några av Vallgatans, Völund Smeds och Folkhems sidor. Länken till Hijackers Rock'n Roll & Motorklubbs hemsida finns också med naturligtvis.)


http://www.hijackers.se/ ,
https://www.facebook.com/vallgatan?fref=ts ,
https://www.facebook.com/V.Smed?fref=ts ,
https://www.facebook.com/Vrockfolkhem?fref=ts ,
http://www.youtube.com/channel/UCTRo1oWQuXxS2OD6g5aZC5w .

Inga kommentarer: