tisdag 7 januari 2014

Oi-bandet Vallgatan - Jönköpings stoltheter

Det är inte ofta jag skriver om musik i denna blogg.
Så därför är det nu dags igen för det, denna gång om ett Oi-band från Jönköping vid namn Vallgatan.
Vallgatan ja, bandet startade 2012 som en duo men har sedan dess utvecklas mycket trots att det har varit frågan om så pass kort tid.
De har redan hunnit medverka på många olika spelningar, t ex i höstas på Club Disorder i Stockholm då man spelade tillsammans med både svenska och utländska band Oi-band.
Ett av banden på den spelningen var det svenska punk/Oi-bandet Battle Scarred.
Vallgatan har också en Facebooksida och en Youtube-kanal, på den sistnämnda lägger man ut egna låtar.
En av deras mest kända är en variant på låten "Snickeboa" från "Emil i Lönneberga"-filmerna, deras låt heter för övrigt också Snickeboa men med en lite annorlunda text.
Låten är dock en riktig fyllelåt, det låter som om grabbarna inte var riktigt nyktra när de spelade in den.
En låt som däremot är mer seriös är "Förövare & Försvarare", i början av refrängen sjunger man "Ond bråd död åt era jävla svin" och avslutar refrängen med "Och redaktionerna kängar vi in".
Grabbarna ja, jag började lära känna några av killarna i bandet någon gång under sommaren förra året, vi har tydligen en hel del gemensamma vänner och bekanta.
Har för övrigt sett två spelningar med dem.

Men varför valde jag att skriva om just detta band? Tja, det är ju så här att Jönköping nog är en av de städer i Sverige där det görs mest musik när det gäller t ex punk och Oi, och där produktionen därmed ständigt är igång.
Det kryllar av bra band där helt enkelt, och också i trakterna runt omkring.
Men Jönköping har alltid varit en produktiv stad när det gäller bra band och musik, så jag är egentligen inte särskilt förvånad.
Angående själva skrivandet så föddes faktiskt den tanken under en fest den 30:e november (alltså Karl XII:s dödsdag) förra året.
På festen stötte jag ihop med några av medlemmarna i bandet, de nämnde att de läser min blogg flitigt och tycker att jag skriver väldigt bra om de ämnen som jag tar upp.
Sångaren undrade om jag skulle kunna tänka mig att skriva om bandet, det var tydligen inte så mycket som skrevs om dem. Som tack för att jag skrev om dem fick jag en skiva med ett annat band som sångaren är med i (många av medlemmarna spelar nämligen även i andra band).
Jag sade "Ja", men sade också att det inte var igår som jag skrev om något band precis.
Men sångaren var säker på att jag skulle klara det gallant (om det är så är en helt annan sak, haha), och bandets basist tyckte samma sak han också.
Så jag antog mig det hela, och i detta blogginlägg så ser ni alltså resultatet.
Om det sedan är bra eller dåligt skrivet, ja, det får andra bedöma.

Under december månad 2013 så startades Vallgatans första sidoprojekt, nämligen gruppen Vapenvallen.
På Vallgatans Youtube-kanal finns i skrivande stund två låtar med Vapenvallen, nämligen "Nu är det Jul" och "Mitt första sexpack".
Enligt vad jag har fått reda på av Vallgatans basist så kommer Vallgatan rätt snart att släppa en cover på det välkända Oi-bandet 4-skins låt "Clockwork skinhead".
Covern heter "Mediaskinhead", jag fick höra ett smakprov på låten för någon vecka sedan och tyckte det lät helt okej.
Vallgatan är helt klart ett band som har framtiden för sig, det skulle inte förvåna mig om de så småningom blir lika stora som Agent Bulldogg.
För glöden, krruutet och drraageet i låtarna är det verkligen inget fel på!
Sin första CD kommer Vallgatan att börja spela in nu i januari, den planeras att släppas någon gång under årets gång.

Ja, det här var lite grann om Oi-bandet Vallgatan det.
Men blogginlägget är väl inte slut än? Ånej!

Här följer en intervjuv med bandet (fast på engelska då): http://lonerider.skinhead.cz/interviews/vallgatan_eng.htm .

Här är bandets Facebooksida: https://sv-se.facebook.com/vallgatan .

Och här är bandets Youtube-kanal: http://www.youtube.com/user/VallgatanOi .

Men visst fasen, jag höll ju på att glömma bort att lägga in en låt också.
Så här kommer den!
Men vilken då? Ja, det får ni se och höra här (kan väl säga att det är en cover på en Agent Bulldogg-låt i alla fall, och att gästsångaren är Båtas): http://www.youtube.com/watch?v=MVSYgopxm3E .

Oi! Oi! på er!

Inga kommentarer: