torsdag 1 mars 2012

De vänsterextrema terroristjournalisterna kan bli frigivna

Tidigt i morse stod det klart att de båda vänsterextremistiska terrorist"journalisterna" Martin Schibbye och Johan Persson kan bli frigivna ur det etiopiska fängelse som de på grund utav terroristbrott har dömts till att tillbringa 11 år i.
Så här säger den belgiske EU-veteranen Lois Michel om det hela:

"-Jag förväntar mig att en lösning kommer att hittas ganska snabbt och jag är rätt så optimistisk i den här frågan. Jag har känt att premiärminister Meles är medveten om att det här är pinsamt.
Och jag tror att han vill ha en lösning, vilket, naturligtvis, är förenligt med lagen. Och han är ganska kreativ när det gäller att hitta denna (lösning), om de här fångarna visar välvilja, och med en förstående inställning från den svenska regeringen."

Så långt Lois Michel alltså.
Men ifrån de båda terrorist"journalisterna" ifråga har det varit knäpptyst, de har i princip inte sagt ett enda dugg.
Men varför har de inte gjort det, om de nu är så himla oskyldiga? De har ju inte ens överklagat, vilket är bland det absolut första som man gör om man vet att man är oskyldig. Så är det i alla fall om det är frågan om ett grovt brott, och man kan väl ändå minst sagt säga att terroristbrott är ett grovt brott.
Men inte i Sverige inte, nej, här får vänsterextrema terrorister, muslimska terrorister och även andra sorters terrorister begå hur många brott som helst medans rättvisans långa arm blåögt tittar på och fortsätter att sitta med "armen inlindad runt sina fingrar" på ett sätt som skulle få den absolut starkaste och största anakonda att bli grön av avund.
För alla som kan någonting om boaormar och pytonormar vet ju hur en anakonda dödar sitt byte.

Det är också märkligt att det antyds att den etiopiske premiärministern Meles "kryper till korset" och är så mjäkig, jag syftar nu på att det påstås att "han vill ha en lösning".
Men det har han ju redan, "journalisterna" är ju dömda.
Eller har det blivit i Etiopien som det har blivit i Sverige, nämligen att fängelserna är så fulla med folk att man tvingas släppa ut grova brottslingar långt långt innan avtjänat straff för att få plats med nya? Ja, det verkar inte bättre.

Och dessutom: Varför vill den svenska regeringen ha dem tillbaka till Sverige? Har vi inte nog med terrorister här ändå?
För terrorister är just vad de är, och också vänsterextrema sådana.
Ta Martin Schibbye t ex. Han är vänsterextremist och f.d. redaktör för tidningen Rebell som har fått Jan Myrdals Robespierre-pris.
Men Etiopiens premiärminister Meles Zenawi är grundare av det Albanieninspirerade Marxist-Leninistiska Tigrayförbundet, så det är väl detta som är orsaken till att han jobbar på att få dem frigivna. För han och dessa två är ju egentligen politiska trosfränder. Grabbarna gick in i landet illegal, och de var där för att försöka gräva upp skit om Lundin Oil och Carl Bildt. Men sedan behövde de ironiskt nog Bildts hjälp. Jojo, så kan det gå när man bryter mot lagarna i andra länder.
Att vara journalist ger ingen rätt till att bryta mot lagen.

Läs mer om det här med dessa vänsterextrema galningars eventuella frigivning på bl a

http://www.dn.se/nyheter/sverige/eu-parlamentariker-gripna-svenskar-kan-slappas-snart ,

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-tystnad-om-de-fangslade-journalisterna ,

http://www.journalisten.se/nyheter/svenskarna-kan-friges-om-nagra-dagar ,

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svenskarna-pastas-kunna-slappas-snart_6891961.svd

och

http://www.expressen.se/nyheter/eu-veteran-tror-att-fangslade-svenska-journalisterna-kan-slappas-inom-kort/ .

8 kommentarer:

Erik sa...

På vilket sätt menar du att Schibbye och Persson är terrorister? Att de dömts i ett land som Etiopien, där domstolarna inte är oberoende, kan väl knappast räknas?

Och vad gäller att de ber om nåd istället för att överklaga:
Som jag har uppfattat det så är denna väg betydligt mer fruktbar i Etiopien. Överklagande leder sällan någonstans eftersom domarna på alla nivåer saknar oberoende utan kontrolleras av regeringen. Nåd däremot kan ges ganska frikostigt. Det är i alla fall den bild som de själva, och de afrikakännare som intervjuats i media, har gett. När du skriver en sådan här artikel vore det ju bra om du kunde berätta sådant, och eventuellt bemöta det om det inte stämmer.

Karpstryparn sa...

Svar till Erik:

Det finns många olika sorters terrorister, t ex vänsterextremister som på olika sätt bedriver systematisk terror emot politiska motståndare. I Sverige har vi gott om exempel på sådana.
Härmed har jag besvarat din fråga "På vilket sätt menar du att Schibbye och Persson är terrorister?".

Angående Etiopien så finns det klara och tydliga bevis för att Schibbye och Persson begick terroristbrott, t ex tränade de skytte tillsammans med etiopiska terrorister. Detta finns det bl a bildbevis på.

Angående nåd: Och du tror på fullaste allvar att ett lands regim som Etiopiens skulle benåda grova brottslingar? Det var nog bland det dummaste jag har hört på länge.
Om de benådas så har det ingenting att göra med någon rättvisa, den saken ska du ha fullständigt klar.
För övrigt kan den eventuella s k "benådningen" bara vara ett spel för galleriet, i själva verket väntar ingen frisläppning. Men om det verkligen gör det så får de nog knappast njuta av sin frihet så värst länge, kom ihåg vart de befinner sig någonstans.
Det finns garanterat en baktanke med det hela, dessutom har ju den svenska regeringen och andra dementerat uppgifterna om eventuell benådning.
Men detta har du uppenbarligen inte tänkt på.

Angående överklaganden: Jaså, leder sådana aldrig någon vart? Vilken planet lever du på?

Angående ditt påstående "När du skriver en sådan här artikel vore det ju bra om du kunde berätta sådant, och eventuellt bemöta det om det inte stämmer.":
Jag har just bemött dina påståenden. Så vad exakt är det som du pratar om?

Ninja sa...

Jag har inte följt det här målet alls....
Trevlig helg på dig :)

rik sa...

Vad jag menade med att du borde berättat sådant är att det vore sjysst att i alla fall berätta vad de terroristanklagade svenskarna själva anför för argument för att de ber om nåd istället för att överklaga. Att bara hävda att "om de var oskyldiga hade de överklagat" utan att berätta hur de själva motiverar att de inte överklagat känns smått ohederligt.

Jag vet själv inte hur sant eller realistiskt deras syn är. Att överklaganden inte leder någonvart i Etiopien låter troligt. Enligt exempelvis Freedom House så avviker domstolarna nästan aldrig från sina beslut i landet. DN:s journalist Mats J Larsson påpekar bland annat i denna intervju (http://www.resume.se/nyheter/media/2012/01/10/de-ber-om-nad/) att Etiopien använt sig av benådning frikostigt förut.
Jag är som sagt ingen expert på området, men det verkar som om deras version inte är helt felaktig.

====

Sen förstår jag inte alls detta stycke:
"Det finns många olika sorters terrorister, t ex vänsterextremister som på olika sätt bedriver systematisk terror emot politiska motståndare. I Sverige har vi gott om exempel på sådana.
Härmed har jag besvarat din fråga "På vilket sätt menar du att Schibbye och Persson är terrorister?"."

På vilket sätt är det ett svar på min fråga? Det hade ju ingenting med Schibbye och Persson att göra.

Vad Etiopien har för bevis för att de skulle vara terrorister är dels att de kontaktat ONFL för att komma in i landet och sedan vandrat med dem, samt att de poserat med vapen. Att de skulle övat skytte finns det mig veterligt inga bevis för. Detta är väl det närmaste: http://www.nytt24.se/a/avg%C3%B6r-sj%C3%A4lv-skjuter-terrorist%C3%A5talade-johan-persson-med-vapnet vilket är ganska löjligt.

Sen är det faktum att de illegalt tagit sig in i landet och umgåtts med ONFL tillräckligt för att de ska dömas till terrorister, men det beror ju på att den etiopiska terroristlagen är oerhört vid (något som också Freedom House tar upp om du tittar på deras senaste undersökning av Etiopien).

Fenixmonas sa...

Dåligt insatt i det hela så jag säger inte varken bu eller bä...bäst så! Önskar dig i alla fall en fin helg och hoppas att solen får skina gott över dig! Kramiz

Karpstryparn sa...

Svar till Erik:

Angående "Att bara hävda att "om de var oskyldiga hade de överklagat" utan att berätta hur de själva motiverar att de inte överklagat känns smått ohederligt.": Nu råkar det bara vara så att jag inte bor i Etiopien. Men det kanske du själv gör, du verkar ju tro att du vet precis allting om hur allting fungerar där.
Så du borde nog snarare "ställa dig själv mot väggen". Och nej, det är inte ohederligt, du pratar tydligen om dig själv nu.

Angående "På vilket sätt är det ett svar på min fråga? Det hade ju ingenting med Schibbye och Persson att göra.": Jaså, har det inte? Då vet du ingenting om varesig Schibbye och Persson, den saken är fullständigt klar. Och nu pratar jag inte om vad de har gjort i Etiopien, utan om vad de har gjort i Sverige. De är ju vänsterextremister.

Angående "Att de skulle övat skytte finns det mig veterligt inga bevis för.": Då har du inte kollat upp det ordentligt.
Här har du en artikel där det finns bildbevis på det: http://www.friatider.se/bildbeviset-oskyliga-journalisterna-pa-vapentraning-med-terroristerna .

Angående "Sen är det faktum att de illegalt tagit sig in i landet och umgåtts med ONFL tillräckligt för att de ska dömas till terrorister": Ja, det håller jag med om, i alla fall är det tillräckligt när det gäller samarbetet med ONFL.
Men ditt argument är ju inget motargument, du håller ju med mig.

Erik sa...

Angående "Att bara hävda att "om de var oskyldiga hade de överklagat" utan att berätta hur de själva motiverar att de inte överklagat känns smått ohederligt.": Nu råkar det bara vara så att jag inte bor i Etiopien. Men det kanske du själv gör, du verkar ju tro att du vet precis allting om hur allting fungerar där.
Så du borde nog snarare "ställa dig själv mot väggen". Och nej, det är inte ohederligt, du pratar tydligen om dig själv nu.


Jag vet inte alls mycket om hur det fungerar. Jag redovisade det som försvaret (Schibbye/Persson) angivit som skäl för deras agerande. Vad gäller användandet av benådande verkar det ju dock finnas en del trovärdiga källor som pekar mot att de har rätt.

Då vet du ingenting om varesig Schibbye och Persson, den saken är fullständigt klar. Och nu pratar jag inte om vad de har gjort i Etiopien, utan om vad de har gjort i Sverige. De är ju vänsterextremister.

Nej Karpstryparn, jag vet inte så mycket om Schibbye eller Persson. Det var därför jag frågade.
Så vad är det de har gjort i Sverige som gör dem till terrorister?

Angående "Att de skulle övat skytte finns det mig veterligt inga bevis för.": Då har du inte kollat upp det ordentligt.
Här har du en artikel där det finns bildbevis på det: http://www.friatider.se/bildbeviset-oskyliga-journalisterna-pa-vapentraning-med-terroristerna .


Att de skulle "övat skytte" visar knappast de där suddiga bilderna. Det liknar väldigt mycket ett foto från denna scen: http://www.nytt24.se/a/avg%C3%B6r-sj%C3%A4lv-skjuter-terrorist%C3%A5talade-johan-persson-med-vapnet som var omtalad i målet, där åklagaren lagt till skottljud men det tydligt syns att det aldrig skjuts någonting

Angående "Sen är det faktum att de illegalt tagit sig in i landet och umgåtts med ONFL tillräckligt för att de ska dömas till terrorister": Ja, det håller jag med om, i alla fall är det tillräckligt när det gäller samarbetet med ONFL.
Men ditt argument är ju inget motargument, du håller ju med mig.


Om du hade citerat hela min mening där så hade den fortsatt "men det beror ju på att den etiopiska terroristlagen är oerhört vid". Det är alltså inte något jag tycker, utan något som jag kritiserar.
Det är en klart försvårande omständighet, men att man umgåtts med fel sällskap kan knappast vara straffbart.
Däremot att de straffas för att de illegalt tagit sig in i landet med hjälp av ONFL är helt naturligt (det är dock inget terroristbrott).

Karpstryparn sa...

Svar till Erik:

Angående "Jag vet inte alls mycket om hur det fungerar. Jag redovisade det som försvaret (Schibbye/Persson) angivit som skäl för deras agerande. Vad gäller användandet av benådande verkar det ju dock finnas en del trovärdiga källor som pekar mot att de har rätt.": Att de har rätt kan jag tyvärr inte hålla med om.

Angående "Så vad är det de har gjort i Sverige som gör dem till terrorister?": Martin Schibbye t ex har varit inblandad i olika former av terrorism, t ex systematisk förföljelse och terror av olika slag emot politiska motståndare.
Nöjd med svaret? Om inte spelar det ingen roll, sista ordet är sagt från min sida på den punkten.

Angående "Att de skulle "övat skytte" visar knappast de där suddiga bilderna. Det liknar väldigt mycket ett foto från denna scen: http://www.nytt24.se/a/avg%C3%B6r-sj%C3%A4lv-skjuter-terrorist%C3%A5talade-johan-persson-med-vapnet som var omtalad i målet, där åklagaren lagt till skottljud men det tydligt syns att det aldrig skjuts någonting": Det håller jag inte med om, bilderna i den artikel som jag länkade till är hur tydliga som helst liksom texten i den.

Angående "Det är en klart försvårande omständighet, men att man umgåtts med fel sällskap kan knappast vara straffbart.": Så du anser alltså inte att förberedelse till terroristbrott eller att skjuta ihop med terrorister är ett brott? Med ditt resonnemang kan du ju få det till att det inte är ett brott att mörda någon i Sverige heller då.