lördag 8 augusti 2015

Kuggnäsfestivalen 2015

Det var med stor spänning som jag tillsammans med ett glatt gäng förra torsdagens morgon åkte till årets upplaga av Kuggnäsfestivalen, alltså den så utomordentliga festival som varje år sedan sensommaren 2003 går av stapeln på Kuggnäs Motorgård i utkanten av Nyköping.
I år var det, liksom förr om åren, många bra band, t ex det relativt färska Oi!-bandet No Quarter från Birmingham i England.
Däremot ställde Völund Smed in, något som jag dock inte grät blod över precis. Visst, bandet är väldigt bra, men själv har man sett dem så många gånger att de börjar bli uttjatade.
Detsamma gäller tyvärr en del av de andra standardbanden på Kuggnäsfestivalen, arrangörerna måste försöka få dit lite större och nyare band om festivalen ska överleva.
För i år var det ännu mindre besökare än under förra sommarens festival, större delen av campingen var nämligen tom så när som på en del tält utefter kanterna på själva tältområdet. Däremot såg det lite bättre ut på de ställen som var avsedda för husvagnar, men även där var det lite dåligt.
Men orsaken till detta kan ha varit att väderleksrapporterna visade att det skulle bli dåligt väder under festivalen sånär som på lördagen. Då skulle det nämligen bli bra varmt, vilket det ju också blev.

Nåväl, under min resa dit dracks det en hel del öl och sprit samt under resten av festivalen också naturligtvis. Det hemliga bandet som skulle spela på torsdagkvällen var dock inte så värst imponerande, arrangörerna kunde förresten ha gett sjutton i att hålla det hemligt.
Många hade trott att Ultima Thule skulle köra en återförening för en kväll eller att det skulle vara det nya band som tre av fyra av bandmedlemmarna från Ultima Thule försöker skapa.
Men istället bestod det hemliga bandet av ett uppträdande med sångaren i Njord, och därefter Barny från Enhärjarna.
Det hela var alltså inte mycket till band, eller rättare sagt: Det var ju faktiskt inget band alls.
Nej, då var fredagen mycket mycket bättre, för då äntrade det brittiska Oi!-bandet No Quarter Kuggnäscenen kl.18.00.
För att vara ett band som bara ha hållit på i några få år så har bandet redan kommit långt, vilket inte är så konstigt med tanke på hur bra de är.
Ja, No Quarter är verkligen av högsta klass när det gäller Oi!: Röjigt, slagkraftigt och med kompromisslösa och slagkraftiga texter. Oi! när den är som bäst helt enkelt!
Undrar förresten om det inte är den yngste medlemmen i Close Shave som är bandets sångare tro? Jag är nämligen alldeles säker på att det är så, såvida han inte har en väldigt lik dubbelgångare förstås.
I vilket fall som helst var No Quarter ett av detta års Kuggnäsfestivals höjdarband.
De följande banden på fredagen, alltså Kombatants, Buffelbinx, Heroes, Folkhem och Njord var lika bra som alltid, även om Heroes vid det här laget är en aning söndertjatade. Bandet är ju faktiskt det band som har spelat på samtliga Kuggnäsfestivaler ända sedan Kuggnäsfestivalen startade för första gången.
Som sagt, fram för lite nyare och större band helt enkelt, inte bara standardbanden alltså.
Jag skrev förresten tidigare under sommaren ett mail till Kuggnäsfestivalens arrangörer i vilket jag efterfrågade lite större band som t ex Condemned 84.
Jag fick svaret att det är fler som vill samma sak som jag och att arrangörerna försöker få dit större band, men att intresset från dessa band är svagt.
Jag själv hade förresten ett snack på lördagen med Fabbe i Midgårds Söner angående detta, han nämnde då att han försöker starta upp Midgårds Söner igen men att hans krav är att det måste vara med minst 3 stycken av orginalmedlemmarna (t ex Nitton på sång) för att det ska kunna genomföras.
Han har nämligen kontaktat alla orginalmedlemmarna angående en återuppstart av bandet, men ingen har ännu svarat.
Tänk om han skulle lyckas sparka igång Midgårds Söner och de kunde spela på Kuggnäsfestivalen, då jävlar skulle det vallfärda folk dit för att se dem och festivalen skulle få sig ett uppsving utav besökare vars antal inte skulle stå långt efter det besökarantal som var på Kuggnäsfestivalen 2012 då Ultima Thule gjorde sin sista spelning då.

Angående mig själv så fick jag en fyllefrossa som hette duga under fredagsnatten och lördagsnatten, jag skakade som ett asplöv och var illa där ann.
Men orsaken till detta var snarare att det var ganska kallt under dessa två nätter, det var nämligen flera besökare som tyckte samma sak och som frös mycket trots att de hade satt på sig alla kläder de hade med sig och även svept in sig ordentligt i filtar.
Under lördagsnatten satt jag ett tag insvept under ett partytält i filtar och lyssnade till några som spelade låtar med Njord på högsta volym (t ex deras låt "Vikingablot" gick varm), samma gäng spelade också några schlagers på högsta volym som t ex en ganska känd låt vid namn "Go'morron" under både den natten och lördagen vilket inte var så värst populärt.
Man spelar tamejfaan inte schlagers på en festival som är avsedd för skinheads, rockabillys, punkare och raggare!
Skinheads ja, på lördagen då Conny T uppträdde som första artist då så stötte jag ihop med en polare som är med i Jönköpings Skins, vi gjorde upp att vi skulle klämma några bärs ihop där gänget hade sin husvagn så vi drog dit lite senare på dagen.
Och där hände det mycket stolligt, några av dem satte bl a på låten "Jönköpings Skins" medans de hoppade sönder ett bord så det gick tvärt av på mitten.
Detta fick mig att tänka på en del av de gånger som jag själv har hoppat sönder bord, jag är ju själv gammal skinnskalle så man kan ju lugnt säga att jag var i rätt sällskap.

Senare under kvällen uppträdde bl a Frusen Tid, Selbststeller, Heidrun och Kategorie C.
Alla banden var bra, men det tyska bandet Selbststeller var något alldeles extra. Jag hade aldrig sett detta band förut, men helt klart är att jag hade missat något på grund av detta.
När de rev av låten "Me and You" kunde jag bara inte stå still, utan stompade loss. För den låten var så jävla bra!
Som näst sista band för lördagskvällen så gick Pitbull Farm med Jocke Karlsson i spetsen upp på scenen.
Jag måste säga att jag verkligen blev rejält överraskad denna gång, bandet har aldrig varit något vidare i mina ögon innan eftersom jag inte gillar psychobilly förutom några enstaka låtar som t ex "Love song".
Men denna lördagskväll ändrade min inställning till bandet ganska rejält, de var väldigt bra även om de är ett av Kuggnäsfestivalens standardband.
Låtar som t ex "So what" (vilken är en cover på en låt med det engelska punkbandet Anti Nowhere League) bara flödade ut över publiken med en sjuhelvetes jävla fart, och publiken gick i kraftig extas nästan hela tiden.
Så den kvällen visade Pitbull Farm verkligen sin absoluta klass, den saken är fullständigt klar.

Som sista band på årets Kuggnäsfestival gick det Bollnäsbaserade vikingarockbandet Enhärjarna med sin karismatiske sångare Bisson i spetsen upp på scenen, och trots att bandet är ett vikingarockband så gick deras uppträdande nästan helt i hårdrockens tecken. Detta inte minst på grund av flera låtar från deras nya skiva "The Great Heathen Army" som formligen skriker metal.
Snabba riff i form av både gitarr- och trumriff i kombination med nordisk mytologiklingande texter, ja, det är faktiskt bara några få låtar på den skivan som verkligen är vikingarock, resten skriker metal så det bara skriker om det.
Men låten "Moder Svea" kördes ju också, och den slår det mesta!
Så det var en mycket sliten Karpstrypare som i sakta mak åkte hem från Kuggnäs Motorgård på söndagseftermiddagen.
Men lik förbaskat var jag lika glad för det.
Hoppas vi ses på nästa års Kuggnäsfestival också!
Här nedanför följer en del bilder och filmklipp från Kuggnäsfestivalen 2015.
Håll till godo!

En del av pubdelen med scen:

En del av campingen:

En del av det område där skivor, t-shirts osv säljs:

No Quarter live på Kuggnäsfestivalen 31:a juli 2015: 

Selbststeller live på Kuggnäsfestivalen 1:a augusti 2015: 

Kategorie C live på Kuggnäsfestivalen 1:a augusti 2015: 



Inga kommentarer: