torsdag 11 oktober 2012

Radioprofilen Hasse Tellemar har gått ur etern

Om man pratar med dagens ungdom och frågar om de vet vem den nu avlidne Hasse Tellemar var så svarar de flesta någonting i stil med "Eeeeh....vem är det???". Men samtidigt är ju de flesta av dem mest intresserade av att sitta och spela data- och tv-spel dag ut och dag in, så man ska väl inte begära allt för mycket av dem.
Annat blir svaret om man frågar deras föräldrar, då brukar det låta ungefär så här: "-Jo, han var ju välkänd, jag brukade lyssna på honom, gillade hans program."
Själv hörde jag Hasse Tellemars radioprogram "Ring så spelar vi" första gången en kväll i slutet av 70-talet, det var i min fars bil. Det jag minns var att jag bl a tyckte att signaturmelodin var lite häftig, samt att det ringde in folk till höger och vänster. Vad som däremot sades i programmet kommer jag däremot inte ihåg.
Ja, det var då det, som ni kanske har räknat ut så tillhörde min far och jag inte samma generation precis.
Jag blev i alla fall inte så värst förvånad när jag idag läste att Hasse Tellemar nu har dött, sedan han lämnade över programledarskapet i "Ring så spelar vi" så har det ju varit ganska tyst från hans sida.
Men han var en folkkär och populär personlighet, den som säger någonting annat har minst sagt inte hängt med i "svängarna" så värst mycket de senaste 45 åren när det gäller den sortens underhållning som han representerade.
Man kan ju jämföra hans program lite grann med ett annat välkänt program i Sveriges Radio, nämligen Melodikrysset som sändes på söndagar. Dessa båda radioprogram tillhörde ju samma sort inom sin chenger.

Läs mer om den nu bortgångne radioprofilen Hasse Tellemar på bl a följande:

http://www.expressen.se/nyheter/hasse-tellemar-ar-dod/ ,

http://www.svd.se/kultur/hasse-tellemar-dod_7573866.svd

och

http://blog.svd.se/kultur/ .

Inga kommentarer: