tisdag 25 september 2012

Sluta upp med att jaga rökare med bensin och blåslampor

Vad tycker ni om människor som röker? Själv tycker jag att de är just människor, jag är alltså ingen utrotningsfanatiker som vill utrota rökare, alltså hindra dem från att existera. För rökning är en last på gott och ont, precis som allting annat.
Visst, att rökning inte är bra vet ju de flesta, även de som röker. Men hur skadligt är rökning egentligen? Anledningen till att jag ibland funderar över detta är att det finns exempel på människor som har rökt i säkert 40-50 år och som inte visar några tecken på att deras liv och hälsa är på väg att gå åt skogen. Men det visar ju att propagandan om att rökning är världens värsta farsot är just propaganda.
Visst, att röka cigaretter och cigarrer är oftast inte bra, i alla fall inte om man gör det ofta. Men att köra hatpropaganda emot människor som röker löser ingenting, däremot skapar det bara....ja, just det, hatstämningar.
Har ni förresten hört eller sett rökare som har kört samma typ av propaganda emot människor som inte röker med motiveringar som t ex "De förpestar luften på grund av för dålig tandborstning"? Nej, jag tänkte väl det.
Det jag menar är helt enkelt följande: Låt de människor som vill röka göra det, och är det så att någon eller några av dessa bestämmer sig för att sluta röka så ska det vara han eller hennes eget beslut och ingen annans.
Hat- och förföljelsepropaganda emot rökare löser alltså ingenting alls. Och ska vi prata rökningsproblem så finns det betydligt mycket värre rökning än så, ta all rök som väller ut ur industriskorstenar t ex.
Sedan har vi rökheroin, hasch och andra "trevliga" saker också.
Angående hasch så är det säkert någon som nu tänker så här: "-Ja, men hasch är ju inte lika skadligt som tobaksrökning i alla fall."
Och nej, det håller jag med om, det är värre! Ta en titt på hur en "haschare" ser ut och beter sig 25-40 år efter att personen ifråga har startat sitt missbruk så får ni se.

Men men, åter tillbaka till det här med tobaksrökning. Hetsen emot rökare tar sig rent utsagt absurda uttryck, t ex finns det människor i dagens Sverige som kräver förbud mot rökning överallt där det över huvudtaget finns och rör sig folk. Och "argumenten" (eller rättare sagt icke-argumenten) är lika många som osakliga.
Eller vad sägs om t ex följande: "Jag har ont i halsen", "Det är skadligt för träden", "Min hund dog i morse, det är rökarnas fel", "Jag kan inte gå ut" osv.
Till de som kommer med stolliga "argument" mot rökning har jag ett förslag: Börja respektera och acceptera att ni inte är de enda människorna på hela jorden, eller också flyttar ni till Antarktis och bosätter er där för tid och evighet. Och om ni gör det sistnämnda, ha inga kläder på er för då dör ni snabbare och slipper därmed allt vad rökning och rökare heter.
Sedan kan ni sitta uppe i himlen och spela ballalajka, är vad det nu är som ni brukade hålla på med medans ni levde (förutom att klaga på rökare då).

Om nu någon av er efter att ha läst allt det här tror att jag själv röker så, nej, där tar ni gruvligt fel. För jag röker inte, däremot röker de flesta av mina vänner och kompisar. Men jag tycker inte illa om rökare för det, det skulle aldrig falla mig in.
Däremot accepterar jag och respekterar människor med laster, t ex människor som röker.

Det jag vill ha sagt med detta inlägg är helt enkelt följande:
Sluta upp med att jaga rökare med bensin och blåslampor!
Anledningen till att jag skrev detta inlägg är en insändare som stod i måndagens exemplar av Metro, och som heter "Lämna rökarna ifred".

Inga kommentarer: