söndag 19 augusti 2012

"Hejdå och halalslakta varandra i trafiken"

Även om jag för det mesta tar upp aktuella nyheter i denna blogg så händer det ibland att jag även gör "djupdykningar" i gamla nyhetsarkiv från tidigare år, när man gör det så hittar man många gånger saker och händelser som är minst sagt pinsamma och som en del personer nog helst vill glömma.
Men att de vill det är fullt förståeligt, med tanke på vad det kan vara frågan om.
Bara ta det här t ex:

"Mångkulturell slogan: "Hejdå och halalslakta varandra i trafiken".
Detta yttrades för första gången för några år sedan i Göteborgsförorten Bergsjön av en polis efter ett bråk mellan två muslimska invandrare angående en trafikolycka som de båda hade orsakat."

Och följande nyhet är ju minst sagt pinsam den också, i alla fall för PRO (Pensionärernas Riksorganisation).
Läs själva:

"Idag har det stormat rejält kring Pensionärernas riksorganisation, de anser att pensionärer i Sverige inte respekteras av allmänheten.
-Vi är trötta på att inte bli respekterade, därför startar vi nu en bildekalskampanj med texter som t ex "Älska mig - jag är en människa", säger Brynolf Wendt, ordförande för PRO.
Men tror ni att folk bryr sig om er för det?
-Jag vet inte, men det är ju bättre än ingenting alls, tycker Wendt, som för övrigt är initiativtagare till kampanjen."

Ja, vad ska man säga om PRO-kampanjen? Att bli respekterade vill väl alla, så långt var det ju inget fel med kampanjen.
Men tyvärr för PRO gick kampanjen käpprätt åt helvete, det fanns nämligen väldigt stor bredd när det gällde budskapen i texterna på dekalerna.
Eller vad sägs om t ex följande: En bildekal hade texten "Kyss mig - jag är senil", en annan "Tuta så mycket du vill - jag har stängt av hörapparaten!"
Kampanjen höll på från 1991 till 1993, snacka om slöseri med skattebetalarnas pengar till ingen nytta alls.
För tror ni att PRO lyckades se till så att pensionärer i Sverige blev mer respekterade i och med sin "kampanj"? Svar: Nej, knappast.
Istället blev det precis tvärtom.

Nu undrar ni kanske vart någonstans jag har hittat de här nyheterna? Tja, jag ska väl inte säga allt för mycket med respekt för både de inblandade och den tidning i vilken dessa artiklar stod.
Men jag kan säga väl som så här: Tidningen ifråga börjar på "Afton", och är en av de två största dagstidningarna i Sverige.
Ytterligare ledtråd: Dess chefredaktör heter Jan Helin.

Inga kommentarer: