torsdag 20 juni 2024

Länge leve permakultur!

Insektslivet i Sverige minskar på grund av bl a för effektivt skogsbruk och insektsgifter, och pollineringen av växter är därför i fara. Här har permakultur en viktig funktion att fylla. Det finns olika typer av permakultur, på följande bild ser ni en av många olika sorters sådan:


Men man hör ofta folk som klagar över igenvuxna gräsmattor till förmån för insektslivet och menar att allt ska vara nyklippt överallt. Finge dessa personer som de ville så skulle Sverige vara en enda stor golfbana utan varesig växter och insekter av olika slag som är viktiga för pollineringen.

Själv tycker jag det är viktigt med permakultur till skillnad från alla gnällspikar som stör sig på sånt, och som dessutom inte fattar hälften av vad de gnäller om!

Jag kör sedan förra sommaren med permakultur på min tomt, redan efter ett dygn då märkte jag skillnaden, t ex hade antalet humlor ökat på min tomt och även andra insektsarter som jag inte sett så mycket där dök också upp.
När jag klipper gräset lämnar jag vissa delar av tomten orörda så att växter som t ex smörblommor kan växa fritt, det är dessutom ett sätt att få fler blommor på tomten. Jag förstår inte folk som gnäller på sånt, särskilt inte som Världsnaturfonden förra sommaren uppmanade villaägare att lämna partier av sina gräsmattor orörda till förmån för insektslivet.
Det är även lag på att kommunerna ska lämna vissa gräsytor orörda vid gräsklippning och röjning, så att växt- och insektslivet får frodas där.
4500 insektsarter är hotade i Sverige på grund av att för få orörda gräsytor finns, and thats a fact.

Jag uppmanar därför Sveriges alla villaägare att börja med permakultur, ni bidrar då med en viktig sak.
Eller uttryckt på ett annat sätt: Låt det växa så det ryker!

Relaterat: Om permakultur

Inga kommentarer: