söndag 4 september 2016

Den amerikanska TV-profilen Oprah Winfrey: "Ingenting fungerar, och jag förstår inte varför"

I en intervju gjord av BBC säger den amerikanska TV-profilen Oprah Winfrey att en hel generation vita människor, då äldre människor, måste dö för att "rasismen" ska försvinna .
I och med detta uttalande bevisar hon att hon själv är en av dem som skulle bort om hon vore vit.
Men eftersom hon är en svart rasist så ska alltså inte, enligt henne, samma sak gälla för henne.
Hon gör alltså skillnad på människor och människor, hon står alltså inte för alla människors lika värde den här gången heller.
Man kan ju tänka sig om det vore tvärtom, hade en vit människa sagt samma sak om svarta människor (alltså att en hel generation svarta människor, då äldre människor, måste dö för att rasismen ska försvinna) så hade det blivit ramaskri och den personen hängts ut som både det ena och det andra för eviga tider.
Men nu är det inte så, och eftersom Oprah Winfrey är en både känd och uppskattad TV-profil i USA så är det tydligen helt okej.
Eller kan det möjligtvis vara på grund av att hon är svart?
Visst, en del av en talkshowvärds jobb är ju att väcka uppståndelse och uppmärksamhet, men jag visste faktiskt inte att det i det även ingick att vara idiotin förkroppsligad. I hennes fall stoppar det dock inte vid idioti, i det här fallet går det ju mycket längre än så.
Dessutom har det varit väldigt tyst angående det som Oprah Winfrey har sagt i BBC:s intervju, få medier förutom Klarvaken.se har ju tagit upp det.
Alltså har hon inte gjort sitt jobb som talkshowvärd, och hade därmed fått sparken om saker och ting hade fungerat som de skulle.

Men det är ju som följande träffsäkra ordspråk lyder:

"Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
  Praktik är när allting fungerar, men ingen vet varför.
  På denna arbetsplats är teori och praktik förenade: Ingenting fungerar, och ingen förstår varför."

Och här är en bild på Oprah Winfrey hämtad från artikeln på Klarvaken.se:


Och till sist: Kan det även vara så att hon inte fungerar som hon ska, men att hon inte förstår varför?:

"Hmmmm, nu ska vi se här.....
 Jag har en teori, nämligen följande:
 Min teori är att jag tror att jag vet allting, men att det inte fungerar så.
 Samtidigt fungerar min kropp och tillhörande organ (t ex min hjärna), men jag vet inte varför.
 Men trots det fungerar jag inte som jag ska, och jag förstår inte varför.
 Vad rörigt, va?"

Inga kommentarer: